Woody van Amen,'Getrich Syndicate Singapore', 1977
Collectie Museum Het Valkhof te Nijmegen

In deze neonassemblage uit 1977 van de Nederlandse kunstenaar Woody van Amen komen de vruchten van zijn reis naar Zuid-Oost Azië tot uiting. Het is een van zijn eerste oriëntaals beïnvloede kunstwerken. De voorstelling is uit geknoopte wol samengesteld en bestaat uit een op het strand liggende figuur, half vrouw, half vis. Van Amen kent de visvrouw van het kunstwerk van de Belgische kunstenaar Magritte.

Hij ziet deze voorstelling terugkomen in het Oosten. Niet alleen in dit werk gebruikt van Amen het vrouwbeeld. Zo ook in 'Goldfinger', een werk dat ook tot de collectie van Museum Het Valkhof hoort. In Amerikaanse pop art is het bijvoorbeeld Tom Wesselman die het vrouwbeeld als onderwerp heeft voor zijn assemblages. Een kunstwerk van Wesselman wordt ook besproken op deze site.
Op het kunstwerk 'Getrich Syndicate' zie je rechts van het midden is een ingelijste foto van een Balinese vrouw aangebracht. In haar handen toont zij ons een afbeelding van de Matterhorn, bij wijze van groet aan Europa. Vóór het beeld is een neonbuis van een kaketoe geplaatst. De omlijsting wordt gevormd door een goudkleurig passe-partout en een lijst van bamboehout.

De naam 'Getrich Syndicate' heeft Woody van Amen op een uithangbord in het centrum van Singapore ontdekt. Dit is waarschijnlijk een aanwijzing voor 'get rich', een aansporing om rijk te worden. Dit kun je het best bereiken in georganiseerd verband, waar het woord 'Syndicate' naar verwijst.
In dit werk is duidelijk te zien dat Woody van Amen in zijn werk alledaagse voorwerpen en symbolen uit de consumptiemaatschappij verwerkt.

 
     
 
 
Kunstwerk: 'Getrich Syndicate Singapore', 1977

 

 

 
 
  Copyright Museum Het Valkhof Nijmegen, sitedesign by Interstudio Nijmegen.