Rik van Bentum, 'Cafetaria Rutex', 1963
Collectie Museum Het Valkhof te Nijmegen

In de pop art-zaal van het museum bevindt zich het assemblageschilderij 'Cafetaria Rutex' van Rik van Bentum uit 1963. Wat in dit werk opvalt is het reclamebord van 'Martini'. Martini is de cocktaildrank die cultfiguur James Bond "shaken, not stirred" drinkt. Van Bentum gebruikt voor zijn schilderijen een mengsel van verf en synthetisch bindmiddel. Hierdoor ontstaat het bruinige oppervlak van zijn schilderijen. De alledaagse voorwerpen zoals een deksel van een vuilnisemmer of een reclamebord, vallen minder op door deze bruinige laag. Het blijven evengoed herkenbare voorwerpen.

In de Amerikaanse pop Art gebruiken de kunstenaars ook alledaagse voorwerpen en merknamen in hun beelden. In Amerika is het de pop Art-kunstenaar Andy Warhol die veel met reclamesymbolen werkt. Een bekend voorbeeld is 'Campbells Soup Can', dat ook in deze site wordt besproken.

Maar er is een verschil met de Nederlandse manier van het verwerken van merknamen en alledaagse voorwerpen. Bij het Nederlandse kunstwerk, zoals 'Cafetaria Rutex', vervaagt het voorwerp doordat er overheen geschilderd wordt. Het blijft daardoor wat op de achtergrond. De Amerikaanse kunstenaar poetst het voorwerp of reclamebord juist op zodat het meer glanst en dus meer opvalt.

 
     
 
 
Kunstwerk: 'Cafetaria Rutex', 1963

 

 

 
 
  Copyright Museum Het Valkhof Nijmegen, sitedesign by Interstudio Nijmegen.