Citaat van pop art-kunstenaar Andy Warhol : " Het mooiste van dit land is dat in Amerika de traditie is begonnen dat de rijkste consumenten in feite dezelfde dingen kopen als de armsten. Als je TV zit te kijken en Coca Cola ziet, weet je dat de president cola drinkt, Liz Taylor cola drinkt, en kijk eens aan, jij zelf kunt ook cola drinken. Een cola, en voor al het geld van de wereld kun je geen lekkerdere cola krijgen dan die de zwerver op de hoek drinkt. Alle Coca Cola's zijn hetzelfde en allemaal zijn ze lekker. Liz Taylor weet het, de president weet het, de zwerver weet het en jij weet het."Coca Cola is een van de bekendste producten uit de consumptiemaatschappij. pop art is een kunststroming die haar beelden uit de consumptiemaatschappij haalt. In deze maatschappij is de levensstandaard zo verhoogd dat het mogelijk wordt, dat de mensen allerlei nieuwe producten kunnen aanschaffen. Uitgangspunt voor pop art is de populaire cultuur: dus beelden uit de reclame- en televisiewereld, gebruiksartikelen, strips, pin-ups en popmuziek. De pop art-beweging ontstaat midden jaren vijftig, in Amerika en Engeland. Enkele jaren later is ook in Nederland de pop art in de kunst doorgedrongen.

De stroming kan als een reactie op het Abstract Expressionisme worden gezien. Kunstwerken uit het abstract expressionisme hebben een diepere betekenis: de emotie, het gevoel is belangrijk voor de aanhangers. Pop art-kunstenaars daarentegen zijn veel minder emotioneel. Ze maken beelden die rechtstreeks van onze dagelijkse omgeving zijn afgeleid. Pop art is een manier van leven.

De pop art-kunstenaar kiest zijn onderwerpen uit het leven van alledag . Overal in het moderne stadsbeeld zijn bijvoorbeeld merknamen uit de reclame en afbeeldingen van filmsterren te zien. Deze beelden zijn de symbolen van welvaart . De pop art-kunstenaars zetten zich niet af tegen deze opkomende welvaart. Ze maken juist gebruik van die clichés uit de consumptiemaatschappij. pop art-kunstenaars zien welvaart dus als een mogelijkheid om hun belevingswereld uit te breiden met nieuwe thema's en symbolen in de kunst: het worden de iconen van de middle class lifestyle. De media speelt een grote rol bij het overbrengen van de alledaagse onderwerpen. Pop art is daarom zo populair bij het gewone publiek. Het is herkenbaar en ongecompliceerd: geen ingewikkelde theorieën meer.

De pop art-kunstenaars halen hun onderwerpen soms letterlijk uit het dagelijks leven, door foto's uit kranten en tijdschriften te scheuren en er een collage van te maken. Er worden zelfs echte voorwerpen, 'ready mades', in het kunstwerk gebruikt. Het combineren van schilderen met collage en concrete voorwerpen noemt men 'combine-painting'. Deze term is uitgevonden door Robert Rauschenberg omdat hij die techniek voor het eerst toepaste. Het combineren van alleen drie-dimensionale voorwerpen heet 'assemblage' . Het wordt dan een 'schilderij' van echte voorwerpen.

Andy Warhol haalt zijn afbeeldingen niet letterlijk uit zijn omgeving door ze uit tijdschriften te scheuren en op te plakken, zoals o.a. Hamilton en Rauschenberg deden. Hij reproduceert het onderwerp door het te zeefdrukken. Hij fotografeert zijn onderwerpen meestal zelf. Hierna kan hij door middel van de zeefdruk-techniek het reclame-artikel of de filmster in grote oplage afdrukken.

'Populair' en 'triviaal' zijn niet langer scheldwoorden, maar worden de kernpunten van een nieuwe kunstopvatting die zich ten doel stelde de grenzen tussen de kunst en het leven op te heffen. Andy Warhol vindt het moderne leven, de consumptiemaatschappij en de wereld van de media met haar sterren aantrekkelijk en zegt: "Alles is mooi!"

Kenmerken pop art

 
     
 
 
Pop art algemeen

 

 

 
 
  Copyright Museum Het Valkhof Nijmegen, sitedesign by Interstudio Nijmegen.