In Amerika bereikt de pop art haar de grootste populariteit. De pop art komt voort uit een fascinatie voor de nieuwe massacultuur in de steden en alles wat daarmee samenhangt. Pop art wil een groot publiek bereiken met beelden die bij iedereen bekend zijn. De Amerikaanse kunst verzet zich in de jaren '50 tegen de Europese invloeden. Het zogenaamde Amerikanisme zet door: het idee van vooruitgang, de media-industrie en de sterrencultus worden belangrijk in Hollywood. Maar ook in New York, het culturele middelpunt van de Verenigde Staten. Er ontstaat een nieuwe trend in het Realisme om hedendaagse voorwerpen in de kunst te gebruiken. Het gevolg is dat een jonge generatie kunstenaars de abstract expressionistische stijl ontgroeit.


Jasper Johns schildert halverwege de jaren '50 zijn eerste Amerikaanse vlaggen en stelt de vraag: "Is het een vlag of is het een schilderij?" Het is zijn bedoeling om de heersende opvattingen over de werkelijkheid en waarneming te doorbreken. Hij heeft hiermee heel wat discussies veroorzaakt. Zijn werk is een inspiratiebron voor de pop-beweging. Niet alleen in Amerika, maar ook in Europa.
De N
ew Yorkse kunstenaars verkennen hun eigen ervaring van het alledaagse leven. In de pre-pop fase zeggen Jasper Johns en Robert Rauschenberg het abstract expressionisme vaarwel. In de bloeitijd van de pop art, eerste helft jaren zestig, verschijnen een aantal belangrijke kunstenaars die vanuit de commerciële kunst komen.

Deze kunstenaars vertalen de massacultuur op een directe manier:

  1. Roy Lichtenstein die inspiratie vindt in cartoons. Hij kiest een scène en schildert deze sterk vergroot na.
  2. Claes Oldenbrug past vervreemding toe door voorwerpen in een ongebruikelijk materiaal en sterk vergroot na te maken. Zo verliest het voorwerp zijn functie. Hij is ook bekend door zijn etalages met etenswaren.
  3. James Rosenquist combineert bekende personen met alledaagse voorwerpen. Hij schildert ze op een fotografische manier, op doeken van billboard-formaat.
  4. Tom Wesselman is bekend om zijn anonieme naakten in slaap-of badkamers. Zijn stillevens bevatten afbeeldingen produkten uit de reclame.
  5. Robert Indiana werkt met letters en cijfers.
  6. Andy Warhol reproduceert zijn object uit de d.m.v.zeefdruk. Hij is de meest extreme pop-artiest. Zijn eigen persoon is zijn handelsmerk geworden.
  7. Robert Rauschenberg voegt in zijn combinepaintings foto's uit kranten en tijdschriften samen met echte voorwerpen.
 
     
 
 
Pop art Amerika

 

 

 
 
  Copyright Museum Het Valkhof Nijmegen, sitedesign by Interstudio Nijmegen.