_X6G4355.jpg

random image default10

Persfoto 4 - Rosmerta-kop uit MainzVan 21 maart t/m 21 juni 2015 presenteert Museum Het Valkhof de tentoonstelling ‘Van hun voetstuk – Romeinse beelden opnieuw ontdekt’. In deze expositie staan honderden restanten van levensgrote bronzen beelden centraal, gevonden langs de noordgrens van het Romeinse Rijk. De tentoonstelling vloeit voort uit een grootschalig internationaal onderzoek. ‘Van hun voetstuk’ laat onder andere de verborgen en imposante pracht van de bronzen beelden zien en de destructie die later volgde. Daarnaast biedt de expositie een kijkje in het complexe productieproces en in het onderzoek naar de beelden. Eén van de topstukken in de tentoonstelling is een bijna twee meter hoog beeld van keizerin Agrippina dat in Herculaneum is gevonden. Het is vrijwel intact overgeleverd en is daarmee één van de weinige complete grote Romeinse bronzen beelden in de wereld.

Groots internationaal onderzoek met verrassende resultaten
Aanleiding voor deze tentoonstelling is een grootschalig internationaal onderzoeksproject waaraan Museum Het Valkhof deelnam samen met ongeveer negentig andere partners. Met geavanceerde technieken werden meer dan 5.500 bronzen fragmenten onderzocht door een team van specialisten. De uitkomsten waren verrassend: de provincies in het noordelijk deel van het Romeinse Rijk bleken vol gestaan te hebben met honderden grote, schitterend uitgevoerde standbeelden van kostbaar brons, soms zelfs nog met restanten van vergulding. Hoewel er meestal slechts fragmenten van over zijn, geven deze beelden een fascinerende inkijk in een verloren wereld. Om deze imposante rijkdom aan een groot publiek te tonen maakte Museum Het Valkhof in samenwerking met het LVR-LandesMuseum in Bonn en het Limesmuseum in Aalen de tentoonstelling ‘Van hun voetstuk’.

Diverse thema’s
De bijzonder vormgegeven tentoonstelling bevat een aantal verhaallijnen. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het antieke productieproces en de technieken die Romeinse handwerkslieden hanteerden. Met replica’s en begrijpelijke uitleg toont de tentoonstelling bovendien hoe onderzoek is gedaan naar de beeldresten. In een lab kan de bezoeker ook zelf aan de slag gaan met onderzoek. Daarnaast laat ‘Van hun voetstuk’ de beelden in hun alledaagse context van toen (marktplein, legerkamp, tempel, elitewoning) zien. Door middel van reconstructies en sprekende voorbeelden maakt de bezoeker kennis met enkele veelvoorkomende beeldtypes, van elegante godinnen tot indrukwekkende generaals.

Persfoto 16 - Rntgenonderzoek aan de paardenkop uit AugsburgTopstukken
Absoluut topstuk van de tentoonstelling is een bijna twee meter hoog beeld van keizerin Agrippina. Het is één van de weinige complete grote Romeinse bronzen beelden in de wereld en het is uniek dat dit beeld nu in Nederland te zien is. Een ander bijzonder object is de kop van de zogenaamde godin ‘Rosmerta’: een vrouwenhoofd gevonden in een waterput bij een Mercuriusheiligdom vlakbij Mainz. De breuklijnen bij de hals wijzen erop dat deze levensgrote kop van een beeld afgeslagen werd. Een paardenkop uit Augsburg vestigt de aandacht op de vele standbeelden van ruiters en wagenspannen die de steden langs de grens gesierd moeten hebben. Van het ooit complete beeld is slechts een deel van de kop van het dier bewaard gebleven, gevonden aan de oever van een rivier.

Publicatie
Bij de expositie verschijnt een publicatie die uitgebreid aandacht besteedt aan de tentoongestelde objecten, de vervaardiging van de beelden en het moderne onderzoek daarnaar.

Symposium op 24 april
Op 24 april wordt in samenwerking met de Radbous Universiteit Nijmegen een symposium georganiseerd. Lees meer.

De tentoonstelling ‘Van hun voetstuk – Romeinse beelden opnieuw ontdekt’wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het VSB Fonds en het Mondriaan Fonds.

Meer weten over het onderzoek? Download hier achtergrondinformatie.

Meer weten over het beeld van Agrippina? Download hier achtergrondinformatie.

luckerVan 21 februari t/m 31 mei 2015 presenteert Museum Het Valkhof de tentoonstelling ‘Het Nijmegen van Eugène Lücker’. Eugène Lücker (1876 - 1943) geldt als één van de belangrijkste kunstenaars van het vooroorlogse Nijmegen. Hij speelde een grote rol in het Nijmeegse culturele leven, samen met onder meer Kees Ivens, Oscar Leeuw en Jan Toorop. Museum Het Valkhof bezit diverse schilderijen, tientallen tekeningen en een grote verzameling prenten van Lücker. Dankzij zijn etsen van straten, trappen en steegjes weten we hoe de inmiddels verdwenen oude benedenstad eruit heeft gezien. De tentoonstelling ‘Het Nijmegen van Eugène Lücker’ laat een selectie zien van zijn gevarieerde Nijmeegse werk.

De kunstenaar en zijn gezin
In 1903 gaat Lücker werken als tekenleraar aan het Nijmeegse Canisius College. Hij trouwt een jaar later met Anna Maria Kerckhoffs. Ze gaan wonen in de Pater Brugmanstraat en krijgen vijf kinderen. In 1922 betrekt het gezin een huis naar eigen ontwerp aan de Ubbergseveldweg 50. Lücker blijft er wonen tot zijn dood in 1943. Aan de rand van de Kopse Hof bouwt hij een veldatelier, dat in de oorlog verloren gaat. Vooral als graficus, krijgt hij landelijke bekendheid. Vanaf 1912 experimenteert Lücker met kleurets en aquatint en exposeert hij regelmatig, onder andere in zijn geboorteplaats Roermond en in het Rijksmuseum in Amsterdam. Landschappen en stadsgezichten zijn terugkerende thema’s in Lückers werk. Veel tekeningen en pastels zet hij later om in schilderijen of etsen. Vooral de schilderijen ‘Gezicht op Nijmegen vanaf Lent’ en ‘Scheepsdwarshelling De Ooy’ zijn bekend bij het publiek.

De bomen van Lücker
Beroemd is de grote prent van een eeuwenoude tamme kastanjeboom die bovenaan de Beekmansdalseweg stond: de ‘boom van Lücker’. Met de opbrengst van de prent kon in 1924 omkappen worden voorkomen, waarna de boom tot 1996 is blijven staan. In 2007 organiseerde Museum Het Valkhof, in samenwerking met de Eugène Lücker Stichting, de tentoonstelling ‘De bomen van Lücker’. Bomen en boomrijke landschappen stonden hierin centraal en toonden zijn veelzijdig talent.

De tentoonstelling ‘Het Nijmegen van Eugène Lücker’ laat een selectie zien van zijn gevarieerde Nijmeegse werk. In het prentenkabinet worden de komende maanden etsen en tekeningen van Nijmeegse onderwerpen getoond, aangevuld met enkele schilderijen.

leadbeeld voor website verkleind

Van 31 januari t/m 14 juni 2015 presenteert Museum Het Valkhof de tentoonstelling ‘Tordoir verkent Tiepolo’. In deze expositie zijn de imposante kunstwerken van de Belgische kunstenaar Narcisse Tordoir (1954) te zien. Hij heeft zich laten inspireren door de verhalende etsen van de klassieke 18de-eeuwse schilder en tekenaar Giambattista Tiepolo.

Hedendaagse kunst in een klassieke context
In de tentoonstelling ‘Tordoir verkent Tiepolo’ staan de vijf pasteltekeningen uit Tordoirs ‘The Pink Spy’-serie centraal. De pastels laten figuren in een ontregelde wereld zien: faunen, herders, nimfen en de dood zijn in een theatrale setting afgebeeld. Kijken en bekeken worden zijn terugkerende thema’s in Tordoirs werk. Als toeschouwer kijk je naar een onbekende, illusionaire wereld, die ook aanknopingspunten heeft met de confronterende wereld van vandaag.

Unieke werkwijze
De werkwijze van Tordoir is uniek te noemen. In zijn atelier bouwt hij zijn installaties en placeert hij zijn modellen. Hij fotografeert de scenes, bewerkt de opnames digitaal en drukt ze vervolgens op groot formaat af. Vervolgens ‘overschildert’ hij de beelden met pastelkrijt, waarbij hij optimaal gebruik maakt van de werking van kleur en licht. Op deze manier creëert Tordoir nieuwe beelden met de mysterieuze sfeer van Tiepolo als uitgangspunt. Dit resulteert in gelaagde en imposante werken, die spectaculair zijn om te zien, mede door het formaat (gemiddeld 340 x 400 cm). Ze vormen een groot contrast met de kleine en intieme prenten van Tiepolo (gemiddeld 25 x 20 cm). De tentoonstelling omvat zeven originele etsen van Tiepolo, de vijf pasteltekeningen van The Pink Spy-serie en nog zeven andere werken van Tordoir.

 

 

Pop Art: power – glamour – transformation DSC 0086a

Vanaf nu kunt u de bijzondere Pop Art-collectie van het museum bekijken in een gloednieuwe opstelling. U wordt aan de hand van video’s, foto’s en muziek meegenomen naar de sfeer van de roerige jaren zestig.

Power
Na de moeilijke jaren van de wederopbouw komt er een tijd met optimisme en vertrouwen. Pop Art weerspiegelt de tijdgeest van de jaren zestig: meeslepend, kleurrijk, ludiek, maar ook bevlogen en kritisch. Een generatie rebelse kunstenaars laat van zich horen en zorgt voor vernieuwing. Power is het motto, van Flower Power tot Woman Power en Nuclear Power.

De kunst van het alledaagse
De massacultuur met populaire beelden uit de reclamewereld en het moderne stadsleven staan bij Pop Art centraal. Het zijn verleidelijke beelden van luxe en welvaart die de kunstenaars ons als een spiegel voorhouden.  Favoriete onderwerpen zijn popmuziek, consumptiecultuur, reizen, filmsterren, technologie en ruimtevaart, zaken die in de jaren zestig als belangrijke verworvenheden worden beschouwd. 

DSC 0114 DSC 0108

DSC 0098 DSC 0075