721T2771.jpg

random image default10

PolakVanBekkum Hand Munt web

Zoals een schaduw het echte object niet is, zo is ook een afdruk van een sjabloon niet het sjabloon zelf. Schaduw/object en sjabloon/afdruk hebben hun eigen waarde.

PolakVanBekkum begeven zich gewoonlijk in het landschap om dat wat beweegt vast te leggen. In dit werk, Fields Value, begeven zij zich in een economisch landschap en bestuderen de mobiliteit van geld, door een schilderij te maken, het gekleurde geld te tonen en dat geld weer in omloop te brengen. Zo gaat elke gekleurde euro als een klein kunstobject weer de wereld in, terwijl z’n afdruk, z’n schaduw, vluchtig maar eeuwig, achterblijft op het doek.

Van 6 tot en met 28 september wordt een “proof of concept” versie van het werk getoond op de galerij in Museum Het Valkhof als onderdeel van het kunst en archeologieprogramma. Door de receptie, de Museumwinkel en het Museumcafé worden de half-blauwe één-euromunten in omloop gebracht. 

Het tapijt
De kunstenaars zetten het voor de opdracht beschikbare budget van € 12.000 om in één-euromunten. Deze munten worden op de weg gelegd volgens een van te voren bepaald grid. Daarna wordt er over het gehele gebied waar munten liggen een laag blauwe wegen-verf gespoten. Na droging/uitharding van de verf worden de munten verzameld en blijft het eerder neergelegde patroon achter, maar nu in negatief (als een sjabloon). Er is nu een fantastisch tapijt op de weg ontstaan, 6-8 vierkante meter groot. De gebruikte munten zijn nu ook éénzijdig blauw geworden. Het beeld op de weg zal in de komende jaren langzaam afslijten door het gebruik van de weg voor de zandtransporten.

PolakVanBekkum FieldsValue02 web

van 16 september t/m 4 december 2016Henk Hage atelier

Henk Hage (1950) maakt kleine portretten. Het afgelopen jaar heeft hij gewerkt aan een bijzondere serie van 88 portretten van bewoners van de longstay-afdeling van de Pompestichting. Bijzonder omdat het beeltenissen zijn van mensen die de maatschappij liever niet wil zien. Bijzonder ook omdat de geportretteerden niet herkenbaar in beeld gebracht mogen worden. Zijn het dan nog wel portretten? Wanneer is een beeltenis eigenlijk een portret? Als anderen de voorgestelde man of vrouw herkennen? Of als hij zichzelf herkent?

Een jaar lang werkte de kunstenaar in de kliniek in Zeeland (Noord-Brabant). In zijn kleine atelier kwam de een na de ander voor hem poseren. De ene gretig, de ander terughoudend.  De portretten die ontstonden, zijn meer dan alleen een weergave van de buitenkant.  Henk Hage tekende de verhalen die hij hoorde tijdens het schilderen op in een blog. Bij deze tentoonstelling verschijnt dit verslag in boekvorm bij uitgeverij Vantilt. Een kleine selectie van de verhalen is ook op zaal te zien.

De vraag is nu of je anders naar een portet kijkt wanneer je weet wie de geportretteerde is, of wat hij heeft gedaan. Maakt het verhaal het schilderij anders?

Het project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Mondriaanfonds. 

Van 2 september 2016 t/m 15 januari 2017 presenteert Museum Het Valkhof  de tentoonstelling ‘Gezichten van de Limes, de Romeinse rijksgrens in Nederland’. Deze kleinschalige expositie vertelt het verhaal van het ontstaan en de ontwikkeling van de Limes, de grens van het Romeinse rijk, in Nederland. Naast een uniek gereconstrueerd satellietbeeld van de Limes, zal een groot aantal helmen en helmfragmenten, gevonden langs de Limes in Nederland, te zien zijn.

IJzeren gezichtshelm ruiter
IJzeren gezichtshelm van een ruiter. Gevonden op het Kops Plateau in Nijmegen, midden van de eerste eeuw.

Google-maps op z’n Romeins
Bijzonder in de tentoonstelling is een nieuw gereconstrueerd satellietbeeld van het Limesgebied in Nederland, dat voor het eerst voor publiek te zien zal zijn. Het toont de oude loop van de rivieren, Rijn en Waal, en de vegetatie, op basis van de huidige wetenschappelijke kennis daarover. Ook de bekende locaties van de forten en civiele nederzettingen verschijnen op deze kaart. Dit nieuwe beeld brengt de Romeinse tijd dichter bij onze huidige tijd. Daarnaast zorgen reconstructies van militaire forten ervoor dat het publiek zich beter kan voorstellen hoe deze eruit zagen en hoe de Limes functioneerde. De productie van de kaart, waaraan door een aantal archeologen is meegewerkt, is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Nederlandse Limessamenwerking.

De gezichten van de Limes
Het menselijke aspect van de Limes, de militaire samenleving langs de grens, wordt geïllustreerd met een groot aantal helmen en fragmenten van helmen die langs de Limes in Nederland zijn gevonden. Het gaat om zo’n 30 min of meer complete helmen van infanterie en cavalerie en ca. 25 bijzondere fragmenten. Deze helmen geven informatie over de bezetting van de grens met verschillende soorten troepen in verschillende perioden. Helmen, en met name de gezichtshelmen, geven de Romeinse tijd bovendien een “gezicht” en getuigen van het prestige dat met name de ruiterij in die tijd genoot. De helmen, die soms ook voorzien zijn van eigendomsinscripties, bieden niet alleen informatie over het militaire karakter van een vindplaats, maar ook over de herkomst van de troepen en brengen door de inscripties de soldaten die de Limes bewaakten heel dichtbij.

Verzilverde deels verguld ijzeren gezichtshelm ruiter  IJzeren helm legioensoldaat
Links: Verzilverde en deels vergulde ijzeren gezichtshelm van een ruiter. Gevonden in de Waal bij de spoorbrug in Nijmegen, tweede helft van de eerste eeuw.
Rechts: IJzeren helm van een legioensoldaat. Gevonden op de Hunerberg in Nijmegen-Oost, ca. 20-10 voor Chr.

Nominatie Werelderfgoedlijst van UNESCO
In het voorjaar van 2015 heeft minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap besloten de Romeinse Limes in Nederland in 2020 te nomineren voor de Werelderfgoedlijst van UNESCO. In de zomer van 2021 neemt het UNESCO Werelderfgoedcomité een besluit over de voordracht. Belangrijk onderdeel van het nominatiedossier is het vergroten van de bekendheid en de beleefbaarheid van de Romeinse Limes in Nederland. Met deze tentoonstelling hoopt het museum hieraan een bijdrage te leveren.

Gelijktijdig besteedt het Centraal Museum in Utrecht aandacht aan deze nominatie met de tentoonstelling 'Geld van de Limes, de Romeinse rijksgrens in Nederland'.

De tentoonstelling valt deels samen met de grote expositie ‘Gladiatoren, helden van het Colosseum’, die van 1 oktober 2016 t/m 5 maart 2017 in Museum Het Valkhof te zien zal zijn. Beide tentoonstellingen versterken elkaar omdat het thema Gladiatoren nauw verweven is met het Romeinse leger.

Limes alg R
Meer weten over de Romeinse Limes? Zie www.romeinselimes.nl 

Tangram 1975

Van 11 juni t/m 2 oktober 2016 presenteert Museum Het Valkhof in het prentenkabinet een kleine expositie met reliëfdrukken van de Nijmeegse graficus Harry van Kuyk (Zevenaar 1929 – Nijmegen 2008). Van Kuyk is vermaard om zijn reliëfdrukken. Museum Het Valkhof bezit de grootste museale verzameling van Van Kuyks reliëfdrukken, waarvan 22 werken gepresenteerd worden in de tentoonstelling ‘Wit op wit: reliëfdrukken van Harry van Kuyk’. Daarnaast zijn drie proefdrukken en twee mallen te zien die inzicht geven in de techniek die Van Kuyk gebruikte.

Over Harry van Kuyk
Harry van Kuyk volgde de Grafische School in Amsterdam en werkte als handzetter en ontwerper bij grote drukkerijen en uitgeverijen, waaronder De Gelderlander. Ondertussen schilderde, tekende, etste en fotografeerde hij. In 1965 koos hij voor het kunstenaarschap. In 1969 ontwikkelde Van Kuyk een nieuwe techniek voor de grafische kunst, waarmee hij, in kleine oplage, een extreem reliëf kon drukken in langvezelig papier.

Internationale bekroning
Zijn losse reliëfdrukken en bundelingen in cassettes en kunstenaarsboeken waren een groot succes, zoals Variaties op de Sectio Aurea (1972), Tangram (1975), Landschap (1980) en Bodoni Initiales (1993). Zijn fameuze Groot Abecedarium (1973) werd in 1974 bekroond op de Internationale Grafiekbiënnale van Frechen (West-Duitsland).

Een unieke pers
Voor zijn prenttechniek ontwierp Van Kuyk in 1971 een speciale pers. Een aluminium mal en een vilten contramal worden een uur, onder 60 ton verticale druk, in warm, vochtig grafiekkarton geperst, zonder gebruik van inkt: wit op wit. Het procedé is nog altijd uniek in de beeldende kunst.

Publicatie
In september 2016 verschijnt een publicatie over Harry van Kuyk onder de titel ‘Wit op wit. En zwart. Reliëfdrukken en kunstenaarsboeken.’ Dit boek zal te zijner tijd in de Museumwinkel te koop zijn.

Afbeelding: Harry van Kuyk, Tangram, 1975, zeefdruk

Nijmeegs-Holdeurns aardewerk web

In het Gelders Archeologisch Centrum, gevestigd  aan de Museum Kamstraat 45 in Nijmegen, kunt u de permanente tentoonstelling 'Kunst van het vuur' bekijken. 

Onder de titel “Kunst van het vuur, productie van keramiek in Romeins Nijmegen” wordt voor het eerst een overzicht van de producten uit de Romeinse potten- en pannenbakkerijen van Nijmegen getoond. Dankzij bruiklenen van diverse instellingen, waaronder het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, kunnen topstukken zoals een mal voor het vormen van een Jupiterkop worden gepresenteerd. 

De Romeinen begonnen al in de tijd van keizer Augustus, kort voor begin van de jaartelling, met het vervaardigen van aardewerk in Nijmegen. In de eerste eeuw na Christus produceerden de soldaten van het 10de legioen aardewerk voor eigen gebruik en veel bouwmateriaal voor de bouw van het stenen legioenskamp op de Hunerberg. In de tweede en derde eeuw was dé centrale productieplaats van tegels en dakpannen van de hele provincie Neder-Germanië gevestigd op de De Holdeurn bij Berg en Dal. Meerdere honderdduizenden tegels en dakpannen werden hier per jaar voor de bouw van de Romeinse kampen (castella) langs de limes geproduceerd.

mal voor jupiterkop RMO web2  positief uit mal web

Openingstijden: dinsdag, woensdag en donderdag van 13.00-17.00 uur. 

Bezoekadres Gelders Archeologisch Centrum:
Museum Kamstraat 45
6522 GB Nijmegen

Foto's:

Boven:              Romeins aardewerk geproduceerd in en rond Nijmegen
Onder links:      Mal voor een Jupiterkop (collectie Rijksmuseum van Oudheden Leiden)
Onder rechts:  
Positief uit mal voor een Jupiterkop