721T2771.jpg

random image default10

28 mei t/m 4 september 2016

Waarom maken 50.000 mensen samen een uitputtende voettocht van vier dagen? Hoe kan het dat vele wandelaars al decennia lang ondanks blaren, vermoeidheid en andere ongemakken met een brede glimlach en een gladiool over de finishlijn lopen? Wie de magie van de Nijmeegse Vierdaagse wil leren kennen, kan van 28 mei t/m 4 september terecht in Museum Het Valkhof bij de tentoonstelling ‘100e Vierdaagse – Wandel door de tijd’. In samenwerking met Stichting 100ste Vierdaagse/Stichting De 4DAAGSE presenteert het Nijmeegse museum een ontdekkingstocht door de rijke historie van de Vierdaagse en laat daarmee zien wat het evenement zo bijzonder maakt.

Vierdaagse tentoonstelling 9204

Beleef de Vierdaagse
De tentoonstelling leidt de bezoekers via een tijdlijn, lopend van 1909 tot nu, langs de hoogte- en dieptepunten van de afstandsmarsen. Foto’s, filmbeelden en souvenirs tonen hoe de Vierdaagse zich ontwikkelde van een mars met 306 mannelijke, veelal militaire, deelnemers tot het grootste meerdaagse wandelevenement ter wereld. Maak kennis met bijzondere verhalen van wandelaars, voel hoe zwaar de bepakking van een militair is, bekijk wandelkleding door de jaren heen, snuif letterlijk de geur van de Vierdaagse op en ontdek hoe het voelt om als VIP te worden binnengehaald op de Via Gladiola. 

Van koninklijk Vierdaagsekruis tot gouden schoenen
De tentoonstelling bevat een aantal bijzondere objecten. Zo zijn de originele partituren van de Vierdaagsemars van H.A. van Mechelen te zien, evenals het originele Vierdaagsekruis van Prins Claus, een staatsieportret van jonkheer W.W. Feith - de eerste voorzitter van de Gouden Kruisdragers, een aantal originele tekeningen van de Donald Duck Vierdaagse-editie en de Vierdaagseschoenen van zowel Hi-Tec als van de Nijmeegse schoenontwerper Jan Jansen.

Vierdaagse tentoonstelling 9212  Vierdaagse tentoonstelling 9234 20160527 201830

Iedereen is een winnaar
Sinds de eerste Vierdaagse in 1909 is in alle 100 edities de insteek hetzelfde gebleven. Vier dagen achter elkaar zijn de deelnemers urenlang aan het wandelen en iedereen krijgt na afloop een onderscheiding. De Vierdaagse kent alleen maar winnaars: het samen onderweg zijn en de persoonlijke uitdaging staan voorop.

De Vierdaagse en maatschappelijke ontwikkelingen
De Vierdaagse staat niet los van de geschiedenis. Maatschappelijke thema’s als oorlog en emancipatie werden in de loop der jaren ook door de wandelaars onder de aandacht gebracht. Zo groeide de Vierdaagse met de sociale ontwikkelingen mee: van de eerste vrouwelijke deelnemer in 1919 tot de nu zo razend populaire roze woensdag, van de noodvierdaagse in 1940 tot Kamp Heumensoord, waar militairen van verschillende nationaliteiten nu samen uitpuffen na het wandelen. De tentoonstelling besteedt ook aandacht aan deze aspecten van de Vierdaagse.

Vierdaagse tentoonstelling 9241  Vierdaagse tentoonstelling 9249 1464376071 7

Speciale kinderroute met leuke verrassing!
Zelf blaren prikken? Voelen hoe zwaar 10 kilo is? Schoenzolen kiezen? Ook voor onze jongste bezoekers is de tentoonstelling een leuke ontdekkingstocht. Kinderen ontvangen bij binnenkomst ieder een rugzakje met daarin onder andere het vrolijke opdrachtenboekje ‘Via Gladiola!’. Wanneer alle controleposten zijn gepasseerd, na alle sticker-, doe- en denkvragen, kunnen ze bij de receptie een beloning ophalen. En … ook de rugzak met inhoud mag mee naar huis worden genomen. De kinderroute is geschikt voor kinderen van 4 t/m 10 jaar, onder begeleiding van een volwassene.

IMG 20160528 WA0005

Gratis entree voor wandelaars van de Vierdaagse
Goed nieuws voor deelnemers aan de Vierdaagse: zij hebben gratis toegang tot de tentoonstelling. In het magazine dat alle deelnemers vanaf 7 juli per post ontvangen, zit een voucher die u kunt inleveren bij onze kassa. In de Vierdaagseweek zelf kunt u op vertoon van het polsbandje gratis naar binnen. Let op: op maandag 18 juli is het museum extra geopend! 
Tot aan de Vierdaagse zelf kunt u eventueel ook op vertoon van uw inschrijfbewijs gratis entree krijgen.

De tentoonstelling ‘100e Vierdaagse – Wandel door de tijd’ is een feest der herkenning voor jong en oud, wandelaars en niet-wandelaars. Iedereen kan de magie van de Vierdaagse in Museum Het Valkhof ervaren!

Vierdaagse tentoonstelling 9217 1464376071 9

De expositie wordt samengesteld door Odette Straten en Yvette Driever van Museum Het Valkhof, Marcel Claassen, Vierdaagse-expert en fanatiek wandelaar en Leen Dresen, zelfstandig onderzoeker. De meeste foto’s, films en objecten die in de tentoonstelling worden getoond, komen uit de collectie van het Regionaal Archief Nijmegen, dat onder meer het archief van de KNBLO -in oorsprong de organisator van de Vierdaagse- in beheer heeft. Voor de kleding en schoenen wordt er een greep gedaan uit de collecties van (militaire) musea. De hoofdsponsor van de Vierdaagse, Hi-Tec Sports, zal ook een bijdrage leveren.

 

 

Vanaf 11 juni 2016 kunt u in ons museum kijken naar recent werk van Fons Haagmans (1948). Muziek is het overkoepelende thema van de 25 geselecteerde werken.

141210 02Muziek als inspiratie
Fons Haagmans laat zich inspireren door muziek. In de tentoonstelling ziet u 25 schilderijen met daarop idolen uit de rock ’n roll, blues, country en hiphop. Foto’s en platenhoezen liggen ten grondslag aan de kleurrijke werken. Artiesten in herkenbare poses, maar dan net een beetje anders: zo tonen enkele schilderijen slechts een element van de kenmerkende persoonlijke stijl van de artiest, zoals de handschoen van Michael Jackson of de schoenen van Gene ‘KISS’ Simmons.

Songteksten, Americana en Limburg
Haagmans laat zich tevens inspireren door songteksten. Zo verbeeldt hij de door Hank Williams Sr. bezongen nostalgie, eenzaamheid en het Amerikaanse landschap. Americana blijkt niet ver weg. Het is het Limburg van de steenkoolmijnen waar Haagmans is geboren en opgegroeid. Het gebied waarover hij neuriënd Hank Williams zou kunnen citeren:”I’ll never get out of this world alive”. Ook de muziek behorend bij de werken komt terug in de tentoonstelling.

Gestileerd, maar niet gelikt 141210 20
De werken van Fons Haagmans zijn gestileerd, maar niet gelikt en soms zelfs verrassend verfijnd door de toevoeging van strassstenen en schelpen. Hij werkt met kleurvlakken en contouren. De afbeeldingen zijn herkenbaar, maar zijn werkwijze laat ons op een andere manier naar het afgebeelde kijken.

De tentoonstelling ‘Fons Haagmans’ is van 11 juni t/m 28 augustus 2016 te zien. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie in de vorm van een platenhoes. Deze zal o.a. te koop zijn in onze Museumwinkel.

propGerard Koek is na Stan Wannet en Janne Schra, de derde ‘Kelderkoorts-kunstenaar’. Van 27 mei t/m 21 augustus is zijn installatie 'PROP' te zien in de patio van ons museum.

Over 'PROP'
'PROP' is de grotere opvolger van een werk dat vorig jaar in een woonhuis in Arnhem gerealiseerd werd. Geplaatst op een door stoelen omgeven tafel, torende de papieren formatie tot aan het gestucte plafond.

Deze invasie in huiselijke kring, krijgt nu in Museum Het Valkhof een museaal vervolg. De term 'PROP' roept direct beelden op van ‘papier' en ‘weggegooid’. Vanuit het Engels verwijst het naar ‘ondersteunen’,’dragen’ maar ook naar ‘decorstuk’. Als een prop een monumentale gedaante aanneemt, is het moeilijk vol te houden dat het ‘niets’ is. Taal treedt hier sturend op en kadreert zo de blik. 

Kelderkoorts
'PROP' is het derde project van 'Kelderkoorts', een idee van Jan-Wieger van den Berg, de eerste tijdelijke kunstenaar-conservator van Museum Het Valkhof. 'Kelderkoorts' geeft zuurstof aan kunst van nu en straks, middels bijzondere installaties, concerten en lezingen. Kelderkoorts etaleert niet zozeer wat kunst hoort te zijn, veeleer wat het kán zijn. Het is een impuls voor het museum dat vanuit een hedendaags en wisselend perspectief naar de collectie, de stad en de wereld er omheen kijkt.

Bij de installatie 'PROP' verschijnt, onder gelijknamige titel, een bijzondere publicatie met een fotoverslag en teksten van Harry van Boxtel en Andree Van de Kerckhove.

Tangram 1975

Van 11 juni t/m 2 oktober 2016 presenteert Museum Het Valkhof in het prentenkabinet een kleine expositie met reliëfdrukken van de Nijmeegse graficus Harry van Kuyk (Zevenaar 1929 – Nijmegen 2008). Van Kuyk is vermaard om zijn reliëfdrukken. Museum Het Valkhof bezit de grootste museale verzameling van Van Kuyks reliëfdrukken, waarvan 22 werken gepresenteerd worden in de tentoonstelling ‘Wit op wit: reliëfdrukken van Harry van Kuyk’. Daarnaast zijn drie proefdrukken en twee mallen te zien die inzicht geven in de techniek die Van Kuyk gebruikte.

Over Harry van Kuyk
Harry van Kuyk volgde de Grafische School in Amsterdam en werkte als handzetter en ontwerper bij grote drukkerijen en uitgeverijen, waaronder De Gelderlander. Ondertussen schilderde, tekende, etste en fotografeerde hij. In 1965 koos hij voor het kunstenaarschap. In 1969 ontwikkelde Van Kuyk een nieuwe techniek voor de grafische kunst, waarmee hij, in kleine oplage, een extreem reliëf kon drukken in langvezelig papier.

Internationale bekroning
Zijn losse reliëfdrukken en bundelingen in cassettes en kunstenaarsboeken waren een groot succes, zoals Variaties op de Sectio Aurea (1972), Tangram (1975), Landschap (1980) en Bodoni Initiales (1993). Zijn fameuze Groot Abecedarium (1973) werd in 1974 bekroond op de Internationale Grafiekbiënnale van Frechen (West-Duitsland).

Een unieke pers
Voor zijn prenttechniek ontwierp Van Kuyk in 1971 een speciale pers. Een aluminium mal en een vilten contramal worden een uur, onder 60 ton verticale druk, in warm, vochtig grafiekkarton geperst, zonder gebruik van inkt: wit op wit. Het procedé is nog altijd uniek in de beeldende kunst.

Publicatie
In september 2016 verschijnt een publicatie over Harry van Kuyk onder de titel ‘Wit op wit. En zwart. Reliëfdrukken en kunstenaarsboeken.’ Dit boek zal te zijner tijd in de Museumwinkel te koop zijn.

Afbeelding: Harry van Kuyk, Tangram, 1975, zeefdruk

carousel2De installatie 'Sleeping Gold' van Grietje Schepers (1985) is een gouden wolk die in menselijk tempo ademt. Het ritme blaast leven in anders levenloze materie. Dit levenloze en toch ademende wezen wordt een vriendelijke metgezel. Het transformeert een lege ruimte tot een gedeelde plek en verschuift de focus van alleen naar samen zijn. 

 

Nijmeegs-Holdeurns aardewerk web

In het Gelders Archeologisch Centrum, gevestigd  aan de Museum Kamstraat 45 in Nijmegen, kunt u de permanente tentoonstelling 'Kunst van het vuur' bekijken. 

Onder de titel “Kunst van het vuur, productie van keramiek in Romeins Nijmegen” wordt voor het eerst een overzicht van de producten uit de Romeinse potten- en pannenbakkerijen van Nijmegen getoond. Dankzij bruiklenen van diverse instellingen, waaronder het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, kunnen topstukken zoals een mal voor het vormen van een Jupiterkop worden gepresenteerd. 

De Romeinen begonnen al in de tijd van keizer Augustus, kort voor begin van de jaartelling, met het vervaardigen van aardewerk in Nijmegen. In de eerste eeuw na Christus produceerden de soldaten van het 10de legioen aardewerk voor eigen gebruik en veel bouwmateriaal voor de bouw van het stenen legioenskamp op de Hunerberg. In de tweede en derde eeuw was dé centrale productieplaats van tegels en dakpannen van de hele provincie Neder-Germanië gevestigd op de De Holdeurn bij Berg en Dal. Meerdere honderdduizenden tegels en dakpannen werden hier per jaar voor de bouw van de Romeinse kampen (castella) langs de limes geproduceerd.

mal voor jupiterkop RMO web2  positief uit mal web

Openingstijden: dinsdag, woensdag en donderdag van 13.00-17.00 uur. 

Bezoekadres Gelders Archeologisch Centrum:
Museum Kamstraat 45
6522 GB Nijmegen

Foto's:

Boven:              Romeins aardewerk geproduceerd in en rond Nijmegen
Onder links:      Mal voor een Jupiterkop (collectie Rijksmuseum van Oudheden Leiden)
Onder rechts:  
Positief uit mal voor een Jupiterkop