noord-zijde.jpg

random image default10

Museum Het Valkhof is vanaf vrijdag 19 januari tot en met zondag 21 januari vrij toegankelijk voor al onze bezoekers. Dit weekend kunt u naast Wondertuin ook genieten van onze vaste collectie in het museum.

Vrije toegang tot Museum Het Valkhof
Vrijdag 19 januari: 10:00 – 00:00
Zaterdag 20 januari: 10:00 – 03:00
Zondag 21 januari: 10:00 – 16:00

Wondertuin
Nijmegen is als eerste stad verkozen tot European Green Capital 2018. Dit vieren wij met Wondertuin in Museum Het Valkhof. Een driedaags festival rond het thema duurzaamheid geschikt voor iedereen, jong en oud. Inspirerend, zinnenprikkelend en dansbaar. 

Bekijk het programma op www.wndrtn.nl

Wij verwelkomen u graag!

 

Een kleine 100 werken van kunstschilder en graficus Jan van Vucht Tijssen zijn vanaf nu op Collectie Gelderland te zien.

Tijssen groeide op in Ubbergen. Na een niet voltooide opleiding aan de Gemeentelijke HBS, waar hij tekenles kreeg van Henri Leeuw, ging hij werken bij een fotograaf. Van zijn ouders mocht hij niet naar een kunstopleiding, maar dankzij de bemiddeling van portretschilder Anton van Welie en huisarts Dr. W.J. Kolf kon hij in 1902 naar de Rijksacademie in Amsterdam. Daar was hij een uitstekende leerling en hij werd toegelaten tot de grafische klas.

Na de academie komt Van Vucht Tijssen meteen in aanmerking voor de Koninklijke Subsidie waardoor hij nog enkele jaren in Amsterdam kan blijven werken. In de periode voor 1910 zoekt hij een eigen thema. Hij tekent en schildert graag danseressen, zigeuners, kermisklanten en circusartiesten met hun woonwagens. Daarnaast heeft het landschap zijn belangsteling.

In 1912 vestigt hij zich definitief in Nijmegen. Hij ontwerpt veel toneeldecors en feestversieringen, en schildert portretten. In 1914 betrekt hij met zijn gezin de oude pastorie bij de hervormde kerk in Neerbosch. Van Vucht Tijssen legt zich ook toe op het maken van kleuretsen. Hij werkt bij voorkeur met twee platen, een meer lineaire en een toonplaat in aquatinttechniek. Hiervan kunnen kleine oplagen gedrukt worden. Stadsgezichten van oud-Nijmegen en de dorpen in de omgeving legt hij in verschillende technieken vast. Zijn kleurgebruik wordt op den duur lichter en na 1930 hebben veel van zijn werken een aquarelachtige toon. Van het portaal van de Stevenskerk maakt hij een grote en een kleine ets en veel schilderijen en aquarellen. Hij vervaardigt ook tekeningen en aquarellen van het interieur van de kerk, als voorstudies voor een reeks kleuretsen die het hoogtepunt van zijn grafisch oeuvre had moeten worden. Na het maken van een aantal proefdrukken stopt hij hier plotseling mee. Bij zijn dood laat hij een deels onbekend, maar omvangrijk en gevarieerd oeuvre na.

De kleine 100 werken van Jan van Vucht Tijssen zijn nu zichtbaar op Collectie Gelderland

Sinds half november is de Raad van Toezicht van Museum Het Valkhof weer op sterkte. Begin 2017 gaf de zittende Raad van Toezicht aan te willen plaatsmaken voor een nieuwe Raad, nadat Museum Het Valkhof eind 2016 in een bestuurscrisis was terechtgekomen. Op 15 mei 2017, na het verschijnen van twee onderzoeksrapporten van het museum, werden drie nieuwe Raad van Toezichtleden benoemd. Dat waren Mevrouw Adelheid Ponsioen en de heren Wilbert Gitmans en Hans van Schaijk. De heer Van Schaijk gaf bij zijn aantreden al aan dat hij de functie door persoonlijke omstandigheden niet langer dan tot uiterlijk half september kon vervullen. In zijn plaats trad toen  oud-burgemeester Gerd Prick van Groesbeek toe tot de Raad. Deze drie leden hebben in oktober via een open procedure gezocht naar uitbreiding tot het gewenste aantal van vijf leden. Half november zijn deze benoemd. Met  de heren Jan Westendorp en Roland Wanders is de Raad van Toezicht van Museum Het Valkhof nu volledig op sterkte. De nieuwe leden hebben grote ervaring met besturen en toezicht in culturele organisaties. 

Schaarste maakt inventief. In de zeventiende eeuw beschikte men in Zweden niet over voldoende zilver voor de muntslag maar wel over een overschot aan koper. Om het koper als betaalmiddel te kunnen gebruiken, moest het gewicht van de koperen munt in verhouding staan met de zilverwaarde op dat moment. Dit resulteerde in grote platen, plåtmynt ofwel plaatgeld genoemd. Op deze platen werden vijf stempels aangebracht, met daarop de waarde en het jaartal van uitgave. Wanneer de koperprijs hoog genoeg was diende het plaatgeld niet alleen als betaalmiddel binnen Zweden, maar ook als handelswaar en werd het “grote geld” naar Europa geëxporteerd. Zo kan het dat een 2 daler plåtmynt van ruim 20 bij 30 cm (!) uit 1680 is gevonden in Nijmegen.

In de achttiende eeuw zocht Zweden opnieuw naar een oplossing voor de schaarste aan zilver. Deze keer om de Grote Noordse Oorlog (1700-1721) te kunnen financieren. Onder leiding van de minister van financiën, Georg Heinrich von Görtz (1668-1719), werd de Zweedse markt tussen 1715 en 1719 overspoelt met lichte koperen noodmunten met het drieregelig opschrift I. DALER S.M., wat betekende dat iedere koperen noodmunt gelijk stond aan één zilveren daler (silvermynt). Om vervalsingen tegen te gaan werden deze Görtzdalers in verschillende series uitgegeven, waarbij een nieuwe uitgave de vorige waardeloos maakte. Op de eerste in de serie stond op de voorzijde een kroon, op de volgende mythologische figuren zoals Jupiter, Mars, Mercurius en Phoebus. De Zweedse bevolking wantrouwde de munten, want de overheid kon niet garant staan dat het koper ook echt voor één zilveren daler kon worden omgeruild. In 1721, nadat de Grote Noordse Oorlog was beëindigd, verviel de nominale waarde en werden vele Görtzdalers overslagen als 1 öre munten, zoals ook te zien is op de foto hieronder.

Benieuwd naar nog meer noodgeld uit de collectie van Museum Het Valkhof? Bekijk bijvoorbeeld de negentiende-eeuwse stuivers uit Curaçao, de Napoleontische belegeringsmunten van Antwerpen uit 1814 of het papieren noodgeld van Kleef uit de Tweede Wereldoorlog. Deze en nog meer Europese en overzeese noodmunten zijn vanaf nu te vinden op Collectie Gelderland.

munt voor website 500px
C.XVII.2919 – 1 öre kopparmynt van Fredrik I van Zweden (r. 1720-1751) .

Museum Het Valkhof