721T2699.jpg

random image default10

Het afgelopen jaar heeft het museum een aantal nieuwe kunstwerken verworven. En met ‘nieuw’ bedoelen we in dit geval ook echt nieuw: de kunstobjecten zijn alle gemaakt in de afgelopen vijf jaar. Met deze aanwinsten laten we de band van Museum Het Valkhof met de hedendaagse beeldende kunst zien.

Belangrijk voor ons collectiebeleid is nieuwsgierigheid: nieuwsgierigheid naar het nieuwe en onbekende, maar ook naar de ontwikkeling van kunstenaars die we al langer volgen. Van die laatste categorie is de aankoop van Bethany Connecticut 2014 van Fons Haagmans (1948), een kunstenaar van wie we in de loop der jaren al zes werken in onze collectie hebben samengebracht. Het imposante Bethany Connecticut staat symbool voor de door muziek geïnspireerde schilderijen van Haagmans die we het afgelopen voorjaar exposeerden: van country, rock&roll en blues tot hiphop.

Ook de verwerving van werken van Paolo Ventura (1968), Marleen Sleeuwits (1980) en Scarlett Hooft Graafland (1973) heeft een directe relatie met ons tentoonstellingsbeleid. Van Ventura maakten we de indrukwekkende solotentoonstelling 'Un mondo infinito', de foto’s van Sleeuwits en Hooft Graafland maakten deel uit van de groepstentoonstelling 'Photogaphy Extended III' met recent werk van Nederlandse fotografen die hun foto’s ensceneren.

De drie foto’s van Room van Lynne Leegte (1965) maken nieuwsgierig naar dat wat of wie je niet ziet, maar wel vermoedt. Het stil staan bij de dingen en verder kijken past prachtig bij de nieuwe missie van ons museum, waarin we bezoekers uitnodigen samen met ons nieuwsgierig naar het verleden te kijken, om context te geven aan het heden en inspiratie op te doen voor de toekomst.

Een lijn die rechtstreeks voortkomt uit nieuwsgierigheid is onze fascinatie voor de relatie tussen kunst en kennis. Sjoerd Knibbeler (1981) maakte zijn Falling Star met een goudklompje in een windtunnel. De Oculus van Michael Jacklin (1956) roept associaties op met onderzoekende sterrekundigen en daarmee met de bijzondere 17de-eeuwse globes uit onze collectie oude kunst.

Ook het masker van Bertjan Pot (1975) gaat een relatie aan met oude objecten en sluit aan bij de Romeinse maskers uit onze verzameling. Tegelijkertijd is het een verwijzing naar de actualiteit waarin zowel de bad als de good guys maskers ‘moeten’ dragen om niet herkend te worden.

De zaal die nu met deze recente aanwinsten is ingericht, geeft een beeld van het avontuurlijke collectiebeleid dat ons voor de hedendaagse beeldende kunst voor ogen staat.

De watersnood van 1855
Johan Diderik Cornelis Veltens (Amsterdam 1814 – Hilversum 1894), 1855-1860 
  
In de winters van 1845 tot 1855 was er sprake van strenge vorst en daarnaast vonden er in januari hevige stormvloeden plaats. De Europese rivieren kwamen hierdoor vol met ijs te liggen. Op 5 maart 1855 raakte de Rijn verstopt achter een ijsdam en bleef het water stijgen. Al snel bereikte de waterstand een niveau van zes meter boven NAP (Normaal Amsterdams Peil). Het was maar wachten tot dat dit fout zou gaan. Het waterpeil van de Rijn bleef stijgen en bereikte een hoogte van zeven meter boven NAP. De Gelderse vallei lieten de noodklokken en kanonschoten klinken om zo de bevolking te waarschuwen voor de onoverkomelijke ramp. Op 8 maart kwam het ijs in de Rijn in beweging en werd er een gat geslagen van 150 meter breed in de Grebbedijk. Als gevolg ontstonden er enorme overstromingen en werd de Gelderse Vallei en het Land van Maas en Waal zwaar getroffen. Verschillende huizen raakten zwaar beschadigd of geheel vernietigd.

Johan Diderik Cornelis Veltens werd geboren in 1814 in Amsterdam. Hier in Amsterdam studeerde hij in 1824 en 1829 aan de Koninklijke Academie voor Beeldende kunsten. Veltens ontwikkelde zich tot een schilder, tekenaar, lithograaf en aquarellist. Zijn werken bevatten onderwerpen met landschappen, dorpsgezichten, stadsgezichten en genrevoorstellingen.

Veltens geeft de watersnood van 1855 in een vijfentwintigtal schilderijen weer. De schilderijen zijn gebaseerd op de etsen van kunstenaars van de kunstenaarsvereniging ‘Arti et Amicitiae’ afkomstig uit Amsterdam. De schilderijen geven in een stripverhaal het verloop van de watersnood weer. Het ijs dat steeds verder verschuift en de mensen die in reddingsboten proberen te vluchten. Daarnaast laat Veltens duidelijk de strenge winter in het 19deeeuwse Nederland zien.

17 februari vindt de eerste editie plaats van Valkhof Kunstcafé, een initiatief van de Vrienden van Museum Het Valkhof, samen met het museum. Het Valkhof Kunstcafé is een sprankelend podium voor wat leeft in de wereld van de beeldende kunst, in en buiten Nijmegen. Sprekers uit de kunstwereld zorgen voor inspiratie en discussie en er is ruimte voor uitwisseling van nieuws.

In 2017 vindt het Valkhof Kunstcafé vier keer plaats. De eerste editie is vrijdag 17 februari aanstaande met kunstenaar Krien Clevis als inspirerende spreker. De overige Kunstcafé’s zijn op vrijdag 2 juni (met kunstenaar Kamagurka), 1 september en 24 november (met kunstrecensente Wieteke van Zeil). Alle vinden plaats in het Museumcafé van Museum Het Valkhof en zijn gratis toegankelijk.

Krien Clevis bijt op 17 februari de spits af met de lezing ‘De plaats van de Kunst en de kunst van de Plaats’. Clevis vraagt zich af wat er gebeurt in het hoofd van de kunstenaar als hij aan het werk is. Ze neemt het publiek mee op een reis die begint én eindigt in Nijmegen. De tweede gast deze avond is kunstenaar Wesley Nieuwenhuizen, die - geraakt door de problematiek van de plastic soup in zee - met passie afval transformeert in bijzondere objecten. Hij demonstreert dat ter plekke. Dit sluit goed aan bij de tentoonstelling ‘Dossier Plastic’, die nog t/m 19 februari te zien is in Museum Het Valkhof.

Het publiek staat ieder Valkhof Kunstcafé oog in oog met objecten uit het depot met een verrassend verhaal. Ook krijgen kunstenaars, één minuut per persoon, spreektijd om te vertellen wat hen drijft bij hun werk. Aanmelding is gewenst via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Het publiek kan de microfoon evengoed pakken en nieuwtjes delen over beeldende kunst. Muziek, drankjes en hapjes dragen verder bij aan een informele sfeer.

Het Valkhof Kunstcafé start op vrijdag 17 februari, en vindt plaats in het Museumcafé van Museum Het Valkhof, van 17.00 tot 19.00 uur. De toegang is gratis. De overige Kunstcafé ’s zijn op vrijdag 2 juni, 1 september en 24 november. 

 

Ook tijdens de Kerstvakantie kunt u een bezoek aan ons museum brengen. Wij zijn zelfs extra geopend op de maandagen! Extra kansen dus om de tentoonstellingen 'Gladiatoren, helden van het Colosseum' en 'Dossier Plastic' te bekijken. Alleen op eerste kerstdag en op nieuwjaarsdag zijn we gesloten.
Bij deze een overzicht, zodat u niet voor een dichte deur komt de staan:

Zaterdag 24 december: open van 11.00 tot 17.00 uur
Zondag 25 december: gesloten
Maandag 26 december: extra open van 11.00 tot 17.00 uur 
Dinsdag 27 december: open van 11.00 tot 17.00 uur
Woensdag 28 december: open van 11.00 tot 17.00 uur
Donderdag 29 december: open van 11.00 tot 17.00 uur
Vrijdag 30 december: open van 11.00 tot 17.00 uur
Zaterdag 31 december: open van 11.00 tot 17.00 uur 
Zondag 1 januari: gesloten
Maandag 2 januari: extra geopend van 11.00 tot 17.00 uur

Wij wensen u fijne dagen! 

 

rijst voor voedselbankMuseum Het Valkhof doet mee met Gelderland Helpt!
Tegen inlevering van een pak rijst bij de receptie van Museum Het Valkhof krijgen maximaal twee personen 25% korting op de entree van Museum Het Valkhof. De pakken rijst gaan naar de voedselbank.
De actie loopt tot vrijdag 16 december, 14.00 uur.