noord-zijde.jpg

random image default10

flip franssen 1Nijmegen in vogelvlucht 1876 - 1910
23 september 2017 t/m 7 januari 2018

Nijmeegse kunstenaar Ben Luderer (1937) begon in 1971 met het maken van een enorme vogelvluchttekening van vooroorlogs Nijmegen (na de sloop van de vestingwerken, maar vóór het bombardement van 1944 en de grootschalige sloop van de benedenstad na de Tweede Wereldoorlog). 

1992.07.2 webBijna 50 jaar lang heeft hij pand voor pand met uiterste precisie getekend. Nu hij dit jaar 80 is geworden, stopt hij met dit werk en schenkt hij de tekening aan Museum Het Valkhof. De enorme tekening (450 x 125 cm) is niet af en zou ook nooit kunnen worden voltooid, want van sommige panden weten we te weinig om ze zo nauwkeurig te kunnen weergeven. In de tentoonstelling worden de vogelvluchttekening en de werkwijze van de kunstenaar toegelicht met een keuze uit de voorstudies die hij van enkele onderdelen heeft gemaakt, waaronder de Stevenskerk. Ook ziet u bijzondere gevelbeelden o.a. de liggende eenhoorn van cafe Het Witte Paard, de gaper van de drogisterij aan de Ganzenheuvel en de olifant van het kruidenietsbedrijf dat zich bevond op de hoek van de Lage Markt.   


Het Besiendershuis en Fishionfilm maakten de documentaire 'Requiem voor Nijmegen', die Ben Luderer als persoon en kunstenaar op een bijzondere manier in beeld brengt. Deze documentaire is ook in de tentoonstelling te zien. 

Bij de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij Vantilt de publicatie 'Nijmegen in vogelvlucht. Tekening van een stad 1876-1910'



Van 11 juni t/m 28 augustus 2016 kunt u in ons museum kijken naar recent werk van Fons Haagmans (1948). Muziek is het overkoepelende thema van de 25 geselecteerde werken.

141210 02Muziek als inspiratie
Fons Haagmans laat zich inspireren door muziek. In de tentoonstelling ziet u 25 schilderijen met daarop idolen uit de rock ’n roll, blues, country en hiphop. Foto’s en platenhoezen liggen ten grondslag aan de kleurrijke werken. Artiesten in herkenbare poses, maar dan net een beetje anders: zo tonen enkele schilderijen slechts een element van de kenmerkende persoonlijke stijl van de artiest, zoals de handschoen van Michael Jackson of de schoenen van Gene ‘KISS’ Simmons.

Songteksten, Americana en Limburg
Haagmans laat zich tevens inspireren door songteksten. Zo verbeeldt hij de door Hank Williams Sr. bezongen nostalgie, eenzaamheid en het Amerikaanse landschap. Americana blijkt niet ver weg. Het is het Limburg van de steenkoolmijnen waar Haagmans is geboren en opgegroeid. Het gebied waarover hij neuriënd Hank Williams zou kunnen citeren:”I’ll never get out of this world alive”. Ook de muziek behorend bij de werken komt terug in de tentoonstelling.

Gestileerd, maar niet gelikt 141210 20
De werken van Fons Haagmans zijn gestileerd, maar niet gelikt en soms zelfs verrassend verfijnd door de toevoeging van strassstenen en schelpen. Hij werkt met kleurvlakken en contouren. De afbeeldingen zijn herkenbaar, maar zijn werkwijze laat ons op een andere manier naar het afgebeelde kijken.

De tentoonstelling ‘Fons Haagmans’ is van 11 juni t/m 28 augustus 2016 te zien. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie in de vorm van een platenhoes. Deze zal o.a. te koop zijn in onze Museumwinkel.

Van 2 september 2016 t/m 5 maart 2017 presenteert Museum Het Valkhof  de tentoonstelling ‘Gezichten van de Limes, de Romeinse rijksgrens in Nederland’. Deze kleinschalige expositie vertelt het verhaal van het ontstaan en de ontwikkeling van de Limes, de grens van het Romeinse rijk, in Nederland. Naast een uniek gereconstrueerd satellietbeeld van de Limes, zal een groot aantal helmen en helmfragmenten, gevonden langs de Limes in Nederland, te zien zijn.

IJzeren gezichtshelm ruiter
IJzeren gezichtshelm van een ruiter. Gevonden op het Kops Plateau in Nijmegen, midden van de eerste eeuw.

Google-maps op z’n Romeins
Bijzonder in de tentoonstelling is een nieuw gereconstrueerd satellietbeeld van het Limesgebied in Nederland, dat voor het eerst voor publiek te zien zal zijn. Het toont de oude loop van de rivieren, Rijn en Waal, en de vegetatie, op basis van de huidige wetenschappelijke kennis daarover. Ook de bekende locaties van de forten en civiele nederzettingen verschijnen op deze kaart. Dit nieuwe beeld brengt de Romeinse tijd dichter bij onze huidige tijd. Daarnaast zorgen reconstructies van militaire forten ervoor dat het publiek zich beter kan voorstellen hoe deze eruit zagen en hoe de Limes functioneerde. De productie van de kaart, waaraan door een aantal archeologen is meegewerkt, is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Nederlandse Limessamenwerking.

De gezichten van de Limes
Het menselijke aspect van de Limes, de militaire samenleving langs de grens, wordt geïllustreerd met een groot aantal helmen en fragmenten van helmen die langs de Limes in Nederland zijn gevonden. Het gaat om zo’n 30 min of meer complete helmen van infanterie en cavalerie en ca. 25 bijzondere fragmenten. Deze helmen geven informatie over de bezetting van de grens met verschillende soorten troepen in verschillende perioden. Helmen, en met name de gezichtshelmen, geven de Romeinse tijd bovendien een “gezicht” en getuigen van het prestige dat met name de ruiterij in die tijd genoot. De helmen, die soms ook voorzien zijn van eigendomsinscripties, bieden niet alleen informatie over het militaire karakter van een vindplaats, maar ook over de herkomst van de troepen en brengen door de inscripties de soldaten die de Limes bewaakten heel dichtbij.

Verzilverde deels verguld ijzeren gezichtshelm ruiter  IJzeren helm legioensoldaat
Links: Verzilverde en deels vergulde ijzeren gezichtshelm van een ruiter. Gevonden in de Waal bij de spoorbrug in Nijmegen, tweede helft van de eerste eeuw.
Rechts: IJzeren helm van een legioensoldaat. Gevonden op de Hunerberg in Nijmegen-Oost, ca. 20-10 voor Chr.

Nominatie Werelderfgoedlijst van UNESCO
In het voorjaar van 2015 heeft minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap besloten de Romeinse Limes in Nederland in 2020 te nomineren voor de Werelderfgoedlijst van UNESCO. In de zomer van 2021 neemt het UNESCO Werelderfgoedcomité een besluit over de voordracht. Belangrijk onderdeel van het nominatiedossier is het vergroten van de bekendheid en de beleefbaarheid van de Romeinse Limes in Nederland. Met deze tentoonstelling hoopt het museum hieraan een bijdrage te leveren.

Gelijktijdig besteedt het Centraal Museum in Utrecht aandacht aan deze nominatie met de tentoonstelling 'Geld van de Limes, de Romeinse rijksgrens in Nederland'.

De tentoonstelling valt deels samen met de grote expositie ‘Gladiatoren, helden van het Colosseum’, die van 1 oktober 2016 t/m 5 maart 2017 in Museum Het Valkhof te zien zal zijn. Beide tentoonstellingen versterken elkaar omdat het thema Gladiatoren nauw verweven is met het Romeinse leger.

Limes alg R
Meer weten over de Romeinse Limes? Zie www.romeinselimes.nl 

Uwe Poth Vrede van NijmegenIn het werk van Uwe Poth (Kiel 1946) vinden ontmoetingen plaats. In 2018 programmeert Museum Het Valkhof met veel plezier een solotentoonstelling onder de titel 'Land in zicht'. De kleine tentoonstelling 'Opmaat', gaat hieraan vooraf.

De schilderijen die u nu kunt zien, zijn ook een opmaat voor de oude kunst in de zalen ernaast. In zijn werk grijpt Poth vaak terug op de geschiedenis, op kunstenaars en kunstwerken uit het verleden. In zijn grote werk 'Vrede van Nijmegen' verwerkt Poth het groepsportret van de zeventiende-eeuwse onderhandelaars aan de Vrede van Nijmegen, een schilderij van Henri Gascard uit 1679, dat zichtbaar in de aangrenzende museumzaal hangt. Poths net zo grote 'Vrede in Nijmegen' is de hedendaagse tegenhanger met mensen van nu.

Werken uit Poths serie portretten van oude meesters, waarvan u er acht kunt zien, maken de zaal compleet. Deze schilderijen, waar je elke keer iets nieuws in ontdekt, zitten vol herinneringen aan het werk van de schilders. 

Foto: Vrede van Nijmegen (naar Henri Gascard), 2016

 

Montse Hernández stef verstraaten 39A4975t/m 13 mei 2018

Montse Hernández i Sala, grafisch ontwerper, gebruikt een van de tentoonstellingszalen als atelier én expositieruimte. Ze geeft hier vorm aan haar zorgen over de consequenties van het menselijk gedrag voor de natuur en voor de toekomst van onze kinderen.
Als Spaanse ziet ze met zorg de gevolgen van klimaatverandering in haar geboorteland, dat steeds meer te lijden heeft onder extreem warme periodes. Maar dit is niet alleen in Spanje te zien. Het is evident dat bewustwording en gedragsverandering bij de mens nodig is. ‘Hoe kan ik hieraan bijdragen?’, vraagt Hernández i Sala zich af. ‘Mijn beroep stelt me in staat de aandacht van mensen te vangen met zowel tekst als beeld. Ik onderzoek hier welke toon ik in mijn beeldtaal kan gebruiken, zodat wat ik wil overbrengen helder overkomt en tot nadenken aanzet.’

Montse Hernández stef verstraaten 39A4994'Reset' probeert de enorme impact van de mens op de natuur op een esthetische manier vorm te geven, zodat we het hoofd niet afwenden. Daar zorgt de realiteit helaas maar al te vaak voor. Deze ruimte is deze maanden niet alleen een plek voor bewustwording, maar ook voor dialoog en werk in ontwikkeling.

Montse aan het werk
Montse zal op de vrijdagen onder openingstijd aan het werk zijn in het museum. Daarnaast kan het zo maar zo zijn dat je haar ook op andere momenten treft!

  

propGerard Koek is na Stan Wannet en Janne Schra, de derde ‘Kelderkoorts-kunstenaar’. Van 27 mei t/m 18 september is zijn installatie 'PROP' te zien in de patio van ons museum.

Over 'PROP'
'PROP' is de grotere opvolger van een werk dat vorig jaar in een woonhuis in Arnhem gerealiseerd werd. Geplaatst op een door stoelen omgeven tafel, torende de papieren formatie tot aan het gestucte plafond.

Deze invasie in huiselijke kring, krijgt nu in Museum Het Valkhof een museaal vervolg. De term 'PROP' roept direct beelden op van ‘papier' en ‘weggegooid’. Vanuit het Engels verwijst het naar ‘ondersteunen’,’dragen’ maar ook naar ‘decorstuk’. Als een prop een monumentale gedaante aanneemt, is het moeilijk vol te houden dat het ‘niets’ is. Taal treedt hier sturend op en kadreert zo de blik. 

Kelderkoorts
'PROP' is het derde project van 'Kelderkoorts', een idee van Jan-Wieger van den Berg, de eerste tijdelijke kunstenaar-conservator van Museum Het Valkhof. 'Kelderkoorts' geeft zuurstof aan kunst van nu en straks, middels bijzondere installaties, concerten en lezingen. Kelderkoorts etaleert niet zozeer wat kunst hoort te zijn, veeleer wat het kán zijn. Het is een impuls voor het museum dat vanuit een hedendaags en wisselend perspectief naar de collectie, de stad en de wereld er omheen kijkt.

Bij de installatie 'PROP' verschijnt, onder gelijknamige titel, een bijzondere publicatie met een fotoverslag en teksten van Harry van Boxtel en Andree Van de Kerckhove.

Van Maelwael naar Made in Nijmegen
7 oktober 2017 t/m 7 januari 2018

Nijmeegs vakmanschap is van alle tijden. Al in de middeleeuwen bracht de Waalstad productieve vaklieden voort. De gebroeders van Limburg, wereldwijd bekend om hun prachtige miniaturen, behoorden daartoe, maar ook hun oom Johan Maelwael, destijds gevierd kunstenaar in heel West-Europa. Hij staat aan het allereerste begin van de Nederlandse schildertraditie. Een innovatief vakman, die indrukwekkende schilderstukken maakte, maar net zo goed verfijnde miniaturen op perkament, kleurrijke banieren en patronen voor stoffen.

made ijn Nijmegen kleinNu, ruim 600 jaar later is vakmanschap springlevend in Nijmegen. Onder de naam Made in Nijmegen heeft een aantal enthousiaste makers de krachten gebundeld. Met een kleine steek naar ‘Made in Taiwan’, willen zij laten zien wat er dichtbij huis, en niet door middel van massaproductie, gemaakt wordt. Een kwaliteitslabel met eigentijdse en onalledaagse producten, voor en door lokale makers.

In de interactieve installatie ‘De kunst van het ambacht’ staan deze ambachtsmannen en –vrouwen centraal. Voel, zie, en ruik de verbinding tussen verleden en heden en volg het productieproces van grondstof tot eindproduct met nieuwe technieken en innovatieve oplossingen. Het ambacht anno 2017: een bijzondere museale ervaring voor alle zintuigen!

 

Tijdlijn Historische Projecten maakte drie filmpjes met cabaretier Pieter Derks, waarin deze laatste op zoek gaat naar Johan Maelwael. Maar waar hangt ie uit? (film 1). Het is even zoeken, maar dan vindt hij sporen van de kunstenaarsfamilie Maelwael - Van Limburg in de kerk, het kasteel en zelfs in een 14e eeuwse kelder onder hun vroegere atelierhuis (film 2). Pieter vindt Maelwaels werk in het depot van Museum Het Valkhof. Hij mag er zelfs even aanzitten... (film 3). 

Logo madeinnijmegen web

 

sleeping goldDe installatie 'Sleeping Gold' van Grietje Schepers (1985) is een gouden wolk die in menselijk tempo ademt. Het ritme blaast leven in anders levenloze materie. Dit levenloze en toch ademende wezen wordt een vriendelijke metgezel. Het transformeert een lege ruimte tot een gedeelde plek en verschuift de focus van alleen naar samen zijn. 

 

Tot en met 14 februari 2016, patiorob sweere web

Speciaal voor de patio van Museum Het Valkhof heeft beeldend kunstenaar Rob Sweere de installatie 'Maanstraal' ontworpen. Met deze installatie brengt hij licht naar een donkere ruimte. Het werk nodigt uit tot interactie met de bezoeker. Je kan er niet alleen naar kijken, maar ook deelnemen door er op te gaan liggen. “De beleving van de bezoeker is het daadwerkelijke kunstwerk”, aldus Sweere.

Rob Sweere (1963) studeerde aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Met zijn kunstwerken, creëert Sweere een onalledaagse ervaring in een dagelijkse omgeving. Zijn installaties zijn -ook deze zomer-  op verschillende buitenlocaties en festivals te zien. Daarbij laat hij zich vaak inspireren door elementen uit de natuur, zoals water, lucht en licht.

Licht is ook het element dat centraal staat in ‘Maanstraal’. Alle zintuigen worden geprikkeld: het werk zelf geeft licht, liggend op het werk kijk je naar een gigantische foto van licht en de trilling van het licht is zelfs voelbaar. Kom kijken, voelen en ervaren in Museum Het Valkhof!

IMG 1123Museum Het Valkhof presenteert de zomer van 2016 een nieuw initiatief. Kunstenaars met een atelier in Nijmegen of omgeving zijn uitgenodigd om tijdens de Vierdaagseweek van 15 tot en met 24 juli een kunstwerk te exposeren rondom de monumentale trap van het museum. Van 21 kunstenaars is er recent werk te zien. De expositie geeft een overzicht van de veelzijdigheid van wat er op artistiek gebied gaande is in Nijmegen. Donderdagnacht 21 juli was dit gedeelte van het museum gratis toegankelijk en kon er van 23.00 tot 2.00 uur gedanst worden tussen deze kunst èn op de galerij.

Actualiteit
Het museum wil op een dynamische manier inspelen op wat actueel is. Het werk van de Nijmeegse kunstenaars wordt daarom niet in de traditionele expositieruimtes gepresenteerd. Onder meer schilderijen, sculpturen en foto’s zijn te bezichtigen rondom de monumentale trap van het museum. Museum Het Valkhof zoekt met dit initiatief contact met de stad en met de kunstenaars die er wonen en werken. Het museum wil voor deze gelegenheid als een clubhuis van de beeldende kunst uit Nijmegen en omgeving fungeren.

Nijmeegse kunstenaars IMG 1124
Het initiatief is met een overweldigend enthousiasme ontvangen door de Nijmeegse kunstenaars, die zich in groten getale hebben gemeld voor de tentoonstelling. Uit de vele aanmeldingen heeft het museum werken van 21 kunstenaars geselecteerd, te weten: Chuck Baker, Suus Baltussen, Olga Boh, Babette Degraeve, Bart Elfrink, Karin Elfrink, Funs Erens, Annie van Gemert, Lies van Haaren, Andreas Hetfeld, Sonja Hillen, Caroline Koenders, Marion Leseman, Corry Loermans, Margot van Neerven, Tajddin Özen, Grietje Postma, Karin Sanders van Heijst, Jac Splinter, Monique van Stokkum en Kristianne Tummers.