721T2699.jpg

random image default10

Carl Henning Pedersen - zonder titel

Kleurrijk, uitbundig, expressief, spontaan en authentiek. Deze woorden verbinden de bijzondere collectie van het gepassioneerde verzamelaarsechtpaar Van Mulukom. Een selectie uit deze particuliere verzameling was van 19 april t/m 24 augustus te zien in de tentoonstelling ‘Kracht in kleur’ in Museum Het Valkhof te Nijmegen. De gevarieerde collectie bestaat uit schilderijen, werken op papier en sculpturen van onder anderen Cobra-kunstenaars en schilders van de Nieuwe Figuratie. De tentoonstelling vormde niet alleen een ontdekkingstocht door zo’n vijftig jaar naoorlogse kunst, maar bood ook een kijkje in het verzamelaarsleven van het echtpaar Van Mulukom.

Expressief en kleurrijk: Cobra, ‘Amsterdamse Limburgers’, Nieuwe Figuratie en meer
Van het werk van de Cobra-kunstenaars, via de ‘Amsterdamse Limburgers’ en tenslotte naar de schilders van de Nieuwe Figuratie: de collectie Van Mulukom geeft een impressie van een bepalende periode in de Nederlandse en internationale kunstgeschiedenis. Het accent ligt daarbij op Nederlandse en Belgische kunst. Wat de collectie bindt, zijn de expressiviteit en de kleurkracht van de werken.

De collectie Van Mulukom omvat vroege werken van de Cobra-prominenten zoals Karel Appel, Anton Rooskens, Theo Wolvecamp, Carl Henning Pedersen, Lucebert en Jan Sierhuis. De ‘Amsterdamse Limburgers’ zijn goed vertegenwoordigd met namen zoals Pieter Defesche, Jef Diederen en Ger Lataster. Van de Nieuwe Figuratie is werk aanwezig van Lucassen, Roger Raveel, Yvan Theys en Etienne Elias.

De kunstverzameling bevat ook belangrijke sculpturen van toonaangevende beeldhouwers als Carel Visser, Wessel Couzijn en Perl Perlmutter, evenals werk van Armando, Mark Brusse, Klaas Gubbels en Harrie Gerritz.

Verzamelen met passie
Het echtpaar Van Mulukom, woonachtig in regio Nijmegen, heeft in de afgelopen decennia met veel gedrevenheid en plezier een persoonlijke kunstverzameling bijeen gebracht. Het is het resultaat van vele bezoeken aan gerenommeerde galeries, internationale kunstbeurzen en kunstenaars. In de loop van de tijd hebben ze ook vriendschappen opgebouwd met kunstenaars, die centraal in hun verzameling staan. Een speciaal voor de tentoonstelling gemaakte filmdocumentaire van Ina Giesen geeft inzicht in hun dynamische leven met een passie voor kunst.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige publicatie waarin een selectie van de kunstwerken uit de collectie wordt afgebeeld en gedocumenteerd. Het boek bevat tevens een interview met het echtpaar Van Mulukom. De publicatie is te verkrijgen in de Museumwinkel en kost € 17,50.

Collectie in langdurig bruikleen
Henk van Mulukom heeft tijdens de opening van de tentoonstelling bekend gemaakt dat de collectie Van Mulukom in langdurig bruikleen gegeven wordt aan het museum. Lees hier meer over dit onderwerp.

Afbeelding: Carl-Henning Perdersen, zonder titel, collectie H.L. Art Foundation

Vanaf 25 januari t/m 4 mei 2014 toonde Museum Het Valkhof in de kleine tentoonstelling ‘Panorama Nijmegen’ 11 bijzondere panorama’s van de stad. De ‘rondgezichten’ op Nijmegen geven een beeld van de stad van 1790 tot 2010. Hoogtepunt was een vier meter lange aquarel uit 1806 van Derk Anthony van de Wart die in een cirkelvormige opstelling te zien was.

Panorama’s
In 1791 werd in Londen het eerste panorama of ‘rondgezicht’ vertoond. In een rond gebouw was een kolossale schildering op doek opgehangen. De bezoeker kreeg door perspectivische trucs de illusie midden in een landschap te staan. Panorama’s van groot en klein formaat groeiden uit tot populaire attracties.

Spectaculaire aquarel van Derk Anthony van de Wart
De Amsterdamse tekenaar Derk Anthony van de Wart (1764-1824) bracht in 1806 zijn Geldersch Panorama of Rondgezigt op de markt. De serie bestaat uit acht etsen van Nijmegen en omgeving. Als voorstudie tekende hij een panorama vanaf de Belvedere, vlakbij het huidige Museum Het Valkhof. Deze spectaculaire vier meter lange aquarel is eenmalig te zien in een cirkelvormige opstelling. Ook van de prenten zijn bijzondere exemplaren te bewonderen.

Derk Anthony van de Wart Panorama vanaf Belverdere
Derk Anthony van de Wart, Panorama vanaf de Belvedere, 1806

Nijmegen vroeger en nu
De optische illusie was populair in de negentiende eeuw. Otto Howen tekende in 1833 twee panorama’s vanaf het Valkhofpark. Tot een cilinder gebogen werden ze in een soort kijktoestel bekeken. Veel later, in 1957, maakte Wim Bunge een reeks dia’s vanaf de Stevenstoren. Voor de tentoonstelling zijn van vijf van deze historische opnamen afdrukken gemaakt. In 2005 bleek de tijdelijke donjon een prachtig standpunt voor een panorama videoclip.

Vanaf de overkant
Ook gezichten op Nijmegen vanaf de overkant van de rivier, waarop het hele Waalfront is afgebeeld, worden panorama’s genoemd. Het meest uitvoerige daarvan is de twee meter lange litho door Pieter Caspar Christ van omstreeks 1850. De bezoeker kan dit panorama vergelijken met een nog groter gefotografeerd gezicht op de stad uit 2010.

Otto Howen Panorama vanaf het Valkhof
Otto Howen, Panorama vanaf het Valkhof, 1833

Lustrum Numaga
De tentoonstelling wordt georganiseerd bij de viering van het 60-jarig bestaan van de Historische Vereniging Numaga. Het thema van het lustrum is Nijmegen rondom – rondom Nijmegen. Het overzicht van panorama’s uit verschillende periodes sluit daar prachtig bij aan.

MHV NATREW facebook1 851x315













Dierenschedels en –skeletten zijn op ingenieuze wijze samengesmolten.
**** Kijk Magazine

Nature Rewired; luguber en prachtig
NRC Next

Mooie constructies van staal, veer en bot
*** NRC Handelsblad

De combinatie van natuur en techniek maakt deze expositie aantrekkelijk voor zowel techneuten als natuurminnaars
Nederlands Dagblad

Het is geen science fiction, echt niet! Het is, theater..... Ga het zien!!
Wim Noordhoek, radioprogramma de avonden VPRO

Schedels, bewegende dierfiguren, robotica. Het klinkt misschien niet direct duidelijk, maar bij het zien van installaties en sculpturen van kunstenaar Christiaan Zwanikken valt het allemaal op zijn plaats. Dit alles liet Museum Het Valkhof zien van 16 november 2013 t/m 30 maart 2014 in een grote solotentoonstelling genaamd ‘Nature Rewired’. Christiaan Zwanikken maakt kunstwerken en installaties die op bijzondere wijze kunnen bewegen. De technische basis van zijn werk bestaat uit computergestuurde mechaniek, die zijn beelden en landschapsinstallaties in beweging brengt. Hij verbeeldt zijn visie op de mens en de natuur met confronterende en tegelijk ontroerende sculpturen.

Mens en natuur
Het continue proces van de evolutie is een belangrijk thema in het werk van Christiaan Zwanikken. Hij verdiept zich in de verantwoordelijkheid die de mens heeft voor de schepping. Met gebruikmaking van technologie doet de kunstenaar verrassende beeldende uitspraken. Met zijn beelden geeft hij inzicht in het bewustzijn van mens en dier, het gedrag en de beweging van dieren en van de aarde zelf. De dierenwereld en de natuur vormen in zijn werk een beeldspraak voor de evolutie van de mensheid.

Film 'Convento'
Convento, een voormalig Franciscaner klooster bij de historische stad Mertola in Portugal, is de plek waar Christiaan Zwanikken woont en werkt. Convento is ook de naam van de film (distributeur Factory25) die de New Yorkse filmmaker Jarred Alterman heeft gemaakt van de kunstenaar, zijn familie en zijn werk. Deze film is in de tentoonstelling te zien. 

‘Convento’ is te koop en te huur via iTunes + Amazon. www.jarredalterman.com / www.factorytwentyfive.com/convento 

Over de kunstenaar
Christiaan Zwanikken woont en werk afwisselend in Portugal en in Amsterdam. Voor zijn werk krijgt hij in het buitenland veel waardering. In 2004 had hij een solotentoonstelling in het Museum Tinguely in Bazel, waar hij een grootschalige installatie van een bewegende en pulserende aarde vervaardigde. De afgelopen twee jaren had Christiaan Zwanikken meerdere exposities in Engeland, Canada en de Verenigde Staten. In Museum Het Valkhof was zijn werk al eerder te zien in de tentoonstelling ‘Alles onder controle’ (2001).

 



 

DSC 0656a

13 kunstwerken geïnspireerd op het nieuwe album van Frank Boeijen

Via zijn muziek ontmoette Frank Boeijen in de loop der jaren kunstenaars uit allerlei disciplines. Zij reageren nu, elk in eigen stijl, op de nieuwe cd Een vermoeden van licht. Dwars door alle kunstvormen lopen lijnen van vriendschap, verwantschap en gedeelde passies. Hier komen luisteren, lezen en kijken naadloos samen. Een vermoeden van licht is donker en licht tegelijk.

Met bijdragen van o.a. Hugo Camps (journalist), Corbino (fotograaf), Eric de Bruijn (beeldend kunstenaar), Károly Effenberger (fotograaf), Henk Hofstede (muzikant, visueel kunstenaar), Rense Sinkgraven (dichter) en Stefan Verwey (cartoonist).

DSC 0658aT/m 31 januari 2013 zijn de werken die voor Een vermoeden van licht werden gemaakt tijdelijk te bekijken in het museum. Ook kan men zijn nieuwe cd beluisteren en spelen op een gitaar van Frank Boeijen.

 

 

DSC 0025Van 3 oktober 2013 t/m 19 januari 2014

Gijs Frieling (Amsterdam 1966) maakt schilderijen en vervaardigt (tijdelijke) muurschilderingen. Hij wil dat ze een directe relatie met de ruimte aangaan. Het zijn ornamentele schilderingen van planten, dieren, tuinen en architectuurelementen, die de gehele ruimte van sfeer doen veranderen.

Voor Museum Het Valkhof heeft Gijs Frieling de projectruimte omgetoverd tot een paradijselijke omgeving. Hij heeft daar samen met assistenten gewerkt aan diverse schilderingen waaronder landschapsschilderingen geïnspireerd op Nijmegen en omgeving.

Als kunstenaar heeft Frieling een landelijke reputatie. In 1994 won hij de 1ste prijs bij de Koninklijke subsidie voor de vrije schilderkunst en was hij enkele jaren artistiek directeur bij het kunstenaarsinitiatie W139 in Amsterdam. Sinds enkele jaren woont Frieling met zijn gezin in Nijmegen.

Bekijk hier het nieuwsitem van Omroep Gelderland over het maken van de muurschilderingen:

{youtube}bKCoOooU7Cw{/youtube} 

Ontmoet Gijs Frieling in het museum
Gijs Frieling zal op een aantal donderdagen en vrijdagen aan het werk zijn in het museum. Op de volgende dagen is hij aanwezig tussen 11 en 17 uur:

Oktober: vrijdag 25 oktober

November: vrijdag 8 (tot 14.30 uur), vrijdag 15, donderdag 21, vrijdag 22, vrijdag 29


December: donderdag 5, vrijdag 6, donderdag 12, vrijdag 13, donderdag 19, vrijdag 20


Januari:  donderdag 2, vrijdag 3 (alleen de ochtend), vrijdag 10

Glasraam

Chris le Roy (Deventer 1884 – 1969 Nijmegen), die lange tijd in Nijmegen werkte, hield van vogels. Hij noemt de periode van het midden van de jaren twintig tot eind jaren veertig zelf zijn ‘vogelperiode’: zijn favoriete onderwerp komt dan terug in honderden tekeningen, prenten en kalenders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwerpt Le Roy ook enkele glas-in-loodramen. Een hoogtepunt is het glasraam met kerkuilen Strix flammea. Dit raam is in de tentoonstelling te zien.

De kunstenaar is al op jonge leeftijd door vogels gefascineerd. Tijdens zijn jeugd schrijft hij notitieboekjes vol over planten en vogels die hij tegenkomt in de buitengebieden van Deventer. Na de HBS wil Le Roy biologie studeren, maar zijn vader stuurt hem naar de militaire academie. Als hij in 1924 wordt afgekeurd als beroepsmilitair krijgt Le Roy de kans om zich te richten op het kunstenaarschap. Hij verhuist naar Nijmegen waar hij snel een vooraanstaand figuur wordt binnen de culturele gemeenschap.

De liefde voor vogels en planten is binnen het werk van Le Roy nooit ver te zoeken. Hij heeft de natuur in diverse technieken verbeeld. Zijn bekendste werken zijn de Biologische kalenders. Deze kalenders met grote gekleurde platen werden meer dan 25 jaar uitgebracht. Le Roy hoopte met de brede verspreiding van deze kalenders mensen bewust te maken van de prachtige maar ook kwetsbare natuur.

Zaalbeeld Photography Extended

Onder de titel Photography Extended presenteert het  museum een grote fototentoonstelling met Nederlandse kunstenaars. Centraal staat de fotografie waarbij de fotograaf met een vooropgezet plan, vanuit een artistiek concept, zijn werk tot stand brengt: fotografie met voorbedachten rade. Dit wordt ook wel Photography Extended genoemd.

Jong talent tussen gevestigde namen
Onder de exposerende fotografen bevinden zich gevestigde namen zoals Ruud van Empel, Erwin Olaf, Hendrik Kerstens, Sylvie Zijlmans en Eelco Brand. Hun werk geniet ook in het buitenland bekendheid. In de tentoonstelling is er naast deze namen ook ruime aandacht voor nog relatief jonge fotografen als Eva-Fiore Kovacovsky, Koen Hauser en Risk Hazekamp.

In totaal zullen er 11 kunstenaars exposeren. Naast de eerder genoemde namen zal werk te zien zijn van Willem van den Hoed, Jaap Scheeren en Gerco de Ruijter.

romeinseraadsel-webIn Nijmegen is een kuil vol oude scherven gevonden. Archeologen hebben de scherven weer aan elkaar geplakt. Maar wat zal het zijn geweest? Hoe oud is het? Wie heeft het gebruikt en waarvoor? Ga als een echte speurneus op zoek naar de antwoorden.

Zes levels te gaan…
Je vindt de oplossing van het raadsel door in zes verschillende ruimtes op onderzoek te gaan. Bestudeer de scherven van dichtbij, ontdek wie jou de waarheid vertelt, zoek het juiste boek in de bibliotheek, vind uit waar de scherven voor gebruikt werden en speel het spel ‘wie is het?’. Heb je alle levels gehaald? Los dan in de laatste ruimte het raadsel op!

Bekijk hier alvast een aantal foto's van de 'Het Romeinse raadsel' (klik op de foto om het album te openen):

Level 6: wat is er gebeurd?
Level 6: wat is er gebeurd?
  • Entree van 'Het Romeinse raadsel'
  • Level 1: Wat is er gevonden?
  • Level 1: Wat is er gevonden?
  • Level 2: Uit welke tijd is het?
  • level3_2
  • Level 3: Waar is het gevonden?
  • Level 4: Wat is het?
  • Level 5: Wie is het?
  • Level 6: wat is er gebeurd?
  • Bekijk hier het item van UIT TV van Kanaal 13:

     

     

     

    Oude Nijmeegse stadsgezichtenIn de collectie van Museum Het Valkhof wordt een kleine, maar fijne verzameling 17de-eeuwse tekeningen en prenten van Nijmegen bewaard. De werken brengen landelijk bekende oude meesters als Albert Cuyp, Jan van Call en Lambert Doomer heel dichtbij. Je ziet als het ware hun potlood en penseel over het papier gaan. Verrassend zijn ook de standpunten die de kunstenaars innemen. De presentatie in het prentenkabinet geeft daardoor een gevarieerd zicht op de 17de-eeuwse stad.

    Van 2 februari 2013 t/m 26 mei 2013

    Museum Het Valkhof in Nijmegen gaat terug naar de 18de eeuw. Een eeuw die ook wel ‘de vergeten eeuw’ wordt genoemd. Maar de invloed van deze verrassende eeuw is nu nog steeds te merken. Politiek Den Haag, namen van planten en dieren of het samen drinken van koffie en thee: ze vonden hun oorsprong in de 18de eeuw. De tentoonstelling ‘Uit de plooi’ neemt u mee naar deze interessante periode uit de Nederlandse geschiedenis.

    Uit de plooi
    In de 18de eeuw raakte Nederland uit de plooi. Heel letterlijk met het verdwijnen van de diepe plooien in de damesjaponnen en de stijve mannenpakken. Maar ook in politiek en maatschappelijk opzicht ontplooien de mensen zich. De opvattingen over de rol van vrouw en kinderen in het huisgezin en over de rechten van burgers veranderen. De economische groei, en daarmee ook de politieke invloed, verschuift van de steden naar het platteland, en van het westen naar het oosten. Ook in geestelijk opzicht komen de mensen uit de plooi: de stijve zelfvoldane rijkdom van de 17de eeuw maakt plaats voor een persoonlijke beleving van geloof, individuele ontwikkeling en omgang met de medemens.

    Bekijk hier het promotiefilmpje van de tentoonstelling Uit de plooi: