721T2699.jpg

random image default10

Glasraam

Chris le Roy (Deventer 1884 – 1969 Nijmegen), die lange tijd in Nijmegen werkte, hield van vogels. Hij noemt de periode van het midden van de jaren twintig tot eind jaren veertig zelf zijn ‘vogelperiode’: zijn favoriete onderwerp komt dan terug in honderden tekeningen, prenten en kalenders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwerpt Le Roy ook enkele glas-in-loodramen. Een hoogtepunt is het glasraam met kerkuilen Strix flammea. Dit raam is in de tentoonstelling te zien.

De kunstenaar is al op jonge leeftijd door vogels gefascineerd. Tijdens zijn jeugd schrijft hij notitieboekjes vol over planten en vogels die hij tegenkomt in de buitengebieden van Deventer. Na de HBS wil Le Roy biologie studeren, maar zijn vader stuurt hem naar de militaire academie. Als hij in 1924 wordt afgekeurd als beroepsmilitair krijgt Le Roy de kans om zich te richten op het kunstenaarschap. Hij verhuist naar Nijmegen waar hij snel een vooraanstaand figuur wordt binnen de culturele gemeenschap.

De liefde voor vogels en planten is binnen het werk van Le Roy nooit ver te zoeken. Hij heeft de natuur in diverse technieken verbeeld. Zijn bekendste werken zijn de Biologische kalenders. Deze kalenders met grote gekleurde platen werden meer dan 25 jaar uitgebracht. Le Roy hoopte met de brede verspreiding van deze kalenders mensen bewust te maken van de prachtige maar ook kwetsbare natuur.

Zaalbeeld Photography Extended

Onder de titel Photography Extended presenteert het  museum een grote fototentoonstelling met Nederlandse kunstenaars. Centraal staat de fotografie waarbij de fotograaf met een vooropgezet plan, vanuit een artistiek concept, zijn werk tot stand brengt: fotografie met voorbedachten rade. Dit wordt ook wel Photography Extended genoemd.

Jong talent tussen gevestigde namen
Onder de exposerende fotografen bevinden zich gevestigde namen zoals Ruud van Empel, Erwin Olaf, Hendrik Kerstens, Sylvie Zijlmans en Eelco Brand. Hun werk geniet ook in het buitenland bekendheid. In de tentoonstelling is er naast deze namen ook ruime aandacht voor nog relatief jonge fotografen als Eva-Fiore Kovacovsky, Koen Hauser en Risk Hazekamp.

In totaal zullen er 11 kunstenaars exposeren. Naast de eerder genoemde namen zal werk te zien zijn van Willem van den Hoed, Jaap Scheeren en Gerco de Ruijter.

romeinseraadsel-webIn Nijmegen is een kuil vol oude scherven gevonden. Archeologen hebben de scherven weer aan elkaar geplakt. Maar wat zal het zijn geweest? Hoe oud is het? Wie heeft het gebruikt en waarvoor? Ga als een echte speurneus op zoek naar de antwoorden.

Zes levels te gaan…
Je vindt de oplossing van het raadsel door in zes verschillende ruimtes op onderzoek te gaan. Bestudeer de scherven van dichtbij, ontdek wie jou de waarheid vertelt, zoek het juiste boek in de bibliotheek, vind uit waar de scherven voor gebruikt werden en speel het spel ‘wie is het?’. Heb je alle levels gehaald? Los dan in de laatste ruimte het raadsel op!

Bekijk hier alvast een aantal foto's van de 'Het Romeinse raadsel' (klik op de foto om het album te openen):

Level 6: wat is er gebeurd?
Level 6: wat is er gebeurd?
  • Entree van 'Het Romeinse raadsel'
  • Level 1: Wat is er gevonden?
  • Level 1: Wat is er gevonden?
  • Level 2: Uit welke tijd is het?
  • level3_2
  • Level 3: Waar is het gevonden?
  • Level 4: Wat is het?
  • Level 5: Wie is het?
  • Level 6: wat is er gebeurd?
  • Bekijk hier het item van UIT TV van Kanaal 13:

     

     

     

    Oude Nijmeegse stadsgezichtenIn de collectie van Museum Het Valkhof wordt een kleine, maar fijne verzameling 17de-eeuwse tekeningen en prenten van Nijmegen bewaard. De werken brengen landelijk bekende oude meesters als Albert Cuyp, Jan van Call en Lambert Doomer heel dichtbij. Je ziet als het ware hun potlood en penseel over het papier gaan. Verrassend zijn ook de standpunten die de kunstenaars innemen. De presentatie in het prentenkabinet geeft daardoor een gevarieerd zicht op de 17de-eeuwse stad.

    Van 2 februari 2013 t/m 26 mei 2013

    Museum Het Valkhof in Nijmegen gaat terug naar de 18de eeuw. Een eeuw die ook wel ‘de vergeten eeuw’ wordt genoemd. Maar de invloed van deze verrassende eeuw is nu nog steeds te merken. Politiek Den Haag, namen van planten en dieren of het samen drinken van koffie en thee: ze vonden hun oorsprong in de 18de eeuw. De tentoonstelling ‘Uit de plooi’ neemt u mee naar deze interessante periode uit de Nederlandse geschiedenis.

    Uit de plooi
    In de 18de eeuw raakte Nederland uit de plooi. Heel letterlijk met het verdwijnen van de diepe plooien in de damesjaponnen en de stijve mannenpakken. Maar ook in politiek en maatschappelijk opzicht ontplooien de mensen zich. De opvattingen over de rol van vrouw en kinderen in het huisgezin en over de rechten van burgers veranderen. De economische groei, en daarmee ook de politieke invloed, verschuift van de steden naar het platteland, en van het westen naar het oosten. Ook in geestelijk opzicht komen de mensen uit de plooi: de stijve zelfvoldane rijkdom van de 17de eeuw maakt plaats voor een persoonlijke beleving van geloof, individuele ontwikkeling en omgang met de medemens.

    Bekijk hier het promotiefilmpje van de tentoonstelling Uit de plooi:

    Behang Pronkkamer detailZelf aan de slag in de Pronkkamer!

    In de Pronkkamer kunt u  zich na het bekijken van de tentoonstelling ‘Uit de plooi’ verder onderdompelen in 18de-eeuwse sferen. Jong en oud kunnen in deze speciaal vormgegeven ruimte zelf aan de slag met typisch 18de-eeuwe bezigheden. Maak een kunstig knipwerkje, fotografeer elkaar in een kostuum uit die tijd, schrijf een wensbrief, test een elektriseermachine, bouw een kijkkastvoorstelling en speel ganzenbord uit die tijd. In de Pronkkamer is vanaf april ook een replica te zien van een jurk, gemaakt door studenten van de Meesteropleiding Coupeur, uit een schilderij van Willem Joseph Laquy.

    De Pronkkamer is ook decor voor diverse lezingen, workshops en voorstellingen.

    Vormgeefster Geertje Aalders heeft speciaal voor de Pronkkamer een sierknipopdracht en een prachtig behang ontworpen.

    Alvast een sfeerimpressie? Bekijk onderstaand filmpje!

     Cornelis Pronk2 februari t/m 5 mei 2013, prentenkabinet
    Cornelis Pronk (Amsterdam 1691 – 1759) legde zich vanaf 1720 toe op de uitbeelding van steden en dorpen, kerken en kastelen. Hij reisde daarvoor het hele land door, vaak in gezelschap van vrienden en leerlingen. Op zijn reizen vulde hij talloze schetsboekjes; deze studies gebruikte hij later voor grotere tekeningen en aquarellen.

    In de tentoonstelling is een keuze te zien van tekeningen van Pronk en prentjes naar zijn werk uit de collectie van Museum Het Valkhof.

    Tajiri - Weiss 08aShinkichi Tajiri (Los Angeles 1923 – 2009 Baarlo) is een prominent kunstenaar, die in zijn meer dan vijftig jaar lange kunstenaarscarrière uiteenlopende disciplines heeft beoefend. Internationaal is hij vooral bekend als beeldhouwer. De tentoonstelling 'Tajiri meets Sabine Weiss & Leonard Freed', die van 22 september 2012 t/m 3 februari 2013 in Museum Het Valkhof te zien zal zijn, bevat foto's, films en sculpturen van en over deze kunstenaar en richt zich vooral op de begin- en bloeiperiode van zijn kunstenaarschap.

    Tajiri - Weiss 09aBeginperiode: foto's van Sabine Weiss
    In 1949 rijdt Tajiri samen met een bevriend echtpaar, Hugh en Sabine Weiss, over de Pont de Mirabeau, waar aan de oevers van de rivier de Seine een enorme hoop schroot ligt opgestapeld dat gedumpt is door vrachtschepen. Tajiri verbindt de metaaldelen met ijzerdraad aan elkaar en als alles is gefotografeerd, gooit hij het weer terug op de schroothoop. Sabine Weiss fotografeerde de spontaan vervaardigde One-day sculptures met haar Rolleiflex-camera. Deze fotoseries zijn in 1952 gepubliceerd in tijdschriften in Parijs en in Chicago en zijn nu te zien in Museum Het Valkhof.

    Tajiri - Leonard Freed Bloeiperiode: foto's van Leonard Freed
    Al snel nadat Tajiri zich in 1962 op kasteel Scheres in Baarlo heeft gevestigd, krijgen de kunstenaar, de plek, de kasteelgasten en de performances die er worden gehouden legendarische dimensies. Tajiri ontwikkelt vanaf 1967 zijn Knot-sculpturen (knoop-sculpturen). De knoop is in vele culturen een tijdloos symbool voor verbondenheid en harmonische verhoudingen. In de Japanse cultuur staat de knoop centraal in de erotische bondagecultus, een associatie die zeker ook in Tajiri’s werk belangrijk is. De bevriende Amerikaanse fotograaf Leonard Freed registreert rond 1970 erotische performances op kasteel Scheres, waarbij een naaktmodel een fysieke symbiose vormt met een Knot-sculptuur. Leonard Freed (1929-2006) was aangesloten bij het exclusieve fotobureau Magnum Photos. Hij verbleef als vriend van Tajiri regelmatig op het kasteel in Baarlo en heeft bij verschillende gelegenheden spraakmakende foto’s gemaakt die nu een uniek tijdsbeeld vormen.

    Ook de videofilm Vipers van Tajiri uit 1955, over het roken van marihuana in Parijs en welke beelden dat oproept, zal te zien zijn, alsmede de film Bikes uit 1960, een 8 mm-film over de eerste indrukken van de pas in Nederland gearriveerde Tajiri, die gefascineerd is door het intensieve fietsverkeer in Amsterdam. In de projectruimte vindt u enkele beeldbepalende sculpturen van Tajiri van de Tajiri Foundation en Erfgoed Nederland.   

    29 september 2012 t/m 27 januari 2013 - Prentenkabinet

    seventies in nijmegen2Tom Küsters (1943-2008), woonachtig in Nijmegen, Amsterdam en later Groesbeek, was een geëngageerd kunstenaar die twee grote thema’s in zijn leven en kunst tot uitdrukking heeft gebracht: wereldpolitiek en sport. Vanaf de jaren zestig heeft hij zeefdrukken vervaardigd over de cultuur, de verzets-bewegingen en de conflicten in Vietnam, China, Cambodja, Congo, Palestina en Zuid-Afrika. Hij reisde over de hele wereld om zich in woord en daad in te zetten voor een betere wereld.

    Hij was een gedreven sportman, die als amateurwielrenner ver is gekomen. Ook als marathonloper en lange afstandschaatser heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend. In zijn grafiek heeft hij het uithoudingsvermogen van genoemde sporten op originele wijze verbeeld. Bijvoorbeeld een grootformaat zeefdruk Marathon, waarbij het verloop van de tocht in een sequentie van meer dan 100 beelden is weergegeven.

    De prenten zijn met hun politieke lading vervaardigd in een kleurrijk patroon. De figuratie is helder en invoelbaar, ja zelfs promotioneel van toon. De kunstenaar speelt met de verbeelding van de positieve propaganda die destijds in linkse kring gewild was. Het zonder commentaar in beeld brengen van politieke leiders en dictators in hun geliefde ambiance levert unieke tijdsbeelden op. Afhankelijk van je eigen kennis en stellingname komt de voorstelling tot leven. In het gebruik van gekleurde rasters en reclameachtige beeldcitaten is de invloed van de pop art-beweging en de stripcultuur goed voelbaar.

    Deze expositie in het Prentenkabinet zal bestaan uit circa 15 zeefdrukken, aangevuld met 8 affiches die Tom Küsters voor het actiewezen heeft vervaardigd. Daarnaast wordt een documentatie getoond over het leven en werk van Tom Küsters.

    Zie ook .http://tom-kusters.nl

     

    Martial Raysse - portrait de Mme RaysseMuseum Het Valkhof heeft één van de grootste Nederlandse Pop Art collecties in ons land. In 2003 toonde het museum een overzichtstentoonstelling van Pop Art in Nederland. De collectie is de afgelopen jaren substantieel gegroeid met een meer internationale oriëntatie. Nu is het tijd om breder te kijken. Daarom presenteerde het museum van 8 september 2012 t/m 6 januari 2013 de tentoonstelling Pop Art in Europa. De tentoonstelling toonde een ruime selectie van unieke kunstwerken uit onder meer Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal en België waarvan sommige voor het eerst te zien waren in Nederland.

    Europese Pop Art werd tot voorkort vrijwel altijd belicht in de schaduw van of naast de Amerikaanse Pop Art. Met de toenemende aandacht voor Pop Art in de afgelopen jaren valt op dat het besef van het belang van de Europese Pop Art lijkt te groeien. Nu ontstaat een groter bewustzijn van de waarde van Pop Art in Europa als zelfstandige stroming met een stilistisch en inhoudelijk geheel eigen ontwikkeling.

    De tentoonstelling Pop Art in Europa werd ruimtelijk vormgegeven door ontwerper én ervaringsdeskundige op het gebied van Pop Art én de jaren '60 Swip Stolk, met wie Museum Het Valkhof in 2009 al eerder succesvol samenwerkte in de tentoonstelling Jan Jansen & Swip Stolk. Swip Stolk ontwierp ook de tweetalige publicatie Pop Art in Europa, die in samenwerking met uitgeverij WBooks verscheen.

    Ter introductie op de tentoonstelling werd de documentaire ‘It’s In The Air’ - Seven Artists in the Age of Pop Art, van onafhankelijk filmmaakster Els Dinnissen getoond, waarin diepte-interviews met nog in leven zijnde Pop Art-kunstenaars te zien zijn.