721T2771.jpg

random image default10

 

1 Le Gac TvdH20100510 055Museum Het Valkhof toont een klein gedeelte van de kunstcollectie van het UMC St. Radboud. Een belangrijk onderdeel van deze collectie vormt een groot aantal Franse werken. De tentoonstelling 'The French Connection' omvat tien van deze werken, aangevuld met bijpassend werk van drie Franse
kunstenaars, in bruikleen van openbare Franse collecties, waaronder het Centre Pompidou. De kunst gaat een dialoog aan met de geneeskunde in al haar dimensies: patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek.

Exposerende kunstenaars: Jean-Michel Alberola, Vincent Corpet, Gérard Garouste, Jean Le Gac, Ernest Pignon-Ernest, Eric Poitevin, Catherine Poncin, François Rouan, Georges Rousse, Samuel Rousseau, Alain Séchas, Pierrick Sorin, Carmelo Zagari.

 

Parfum en cosmetica, spiegels en kapsels en met edelstenen ingelegde sieraden van goud en zilver. Jezelf mooi maken is niet alleen van deze tijd maar deed men ook in de oudheid al. Veel schoonheidsrituelen zijn zelfs onveranderd gebleven.

De tentoonstelling 'Waarom godinnen zo mooi zijn' neemt u mee op een reis langs de aspecten van liefde en schoonheid in de oude culturen van de Egyptenaren, Romeinen, Grieken en het Nabije Oosten. Neem een kijkje in de beautycase van Aphrodite, de godin van de liefde en schoonheid. Maak kennis met de schoonheidsrituelen van de oudheid. Ontdek de middelen die vrouwen hadden om zichzelf mooi en aantrekkelijk te maken. In een speciaal ingerichte ruimte kunt u kennismaken met de schoonheidsidealen van nu en hoe ze beïnvloed zijn door de idealen uit de oudheid.

Bezoek de tentoonstelling en kom er achter waarom godinnen zo mooi zijn.

Alles voor de liefde

Uit archeologische vondsten en antieke teksten blijkt dat zalven, crèmes, make-up en parfums in alle antieke culturen op grote schaal werden toegepast. Met oogschaduw, rouge en lippoeder werden ogen, wangen en lippen verfraaid en werd indruk gemaakt op potentiële huwelijkspartners. Olie en parfum spelen een belangrijke rol bij de huwelijksrituelen: het verhoogde de verleidingskracht van de jonggehuwden en droeg bij tot de feestsfeer.  

Tot in het hiernamaals

Cosmetische producten waren in de oudheid niet alleen bestemd voor de levenden. Wanneer iemand stierf, werd het lichaam verzorgd met olie of zalf en met reukmiddelen, die ook tijdens de begrafenisplechtigheid een belangrijke rol speelden. In Egypte probeerde men zelfs het lichaam door mummificatie voor verval te behoeden. De Grieken gaven de doden vaak parfumvazen mee in het graf.

De tentoonstelling is ontwikkeld in samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie. Deze is te verkrijgen in de museumwinkel voor €5,.

Schoonheid toen, inspiratie voor nu

Venus gephotoshopt
In een speciaal ingerichte ruimte zijn 5 werken van de Italiaanse kunstenaar Anna Utopia Giordano te zien. Giordano heeft bekende afbeeldingen van Venus met Photoshop aangepast aan de hedendaagse schoonheidsidealen. Hun vetplooitjes zijn verdwenen, hun heupen iets slanker en de borsten een paar cups groter. De kunstenaar wil ons na laten denken over de invloed van Photoshop op het vrouwbeeld en het huidige slankheidsideaal. Lees meer over de werken in het persbericht.

 

DSC_0530
DSC_0530
  • DSC_0530
  • DSC_0125
  • DSC_0533
  • DSC_0534
  • DSC_0176
  • DSC_0557
  • DSC_0556
  • DSC_0552
  • DSC_0179
  • DSC_0566
  • DSC_0178
  •  

     

    Suzan Drummen verrast met haar unieke glazen vloer- en wandinstallaties. Het zijn een soort ‘liggende schilderijen’ die zijn samengesteld uit kristal, verchroomd metaal, edelstenen, spiegels en optisch glas. Deze worden gecombineerd met wandwerken die overwegend geschilderd zijn. Van een afstand oogt het geheel helder en overzichtelijk, van dichtbij raken de ogen door de vele details en visuele prikkels gedesoriënteerd. Drummen tast de grenzen af van schoonheid en bekoring: wanneer is een beeld, een installatie verleidelijk of overrompelend?

    wand_en_vloerwerk_suzan_drummen
    Suzan Drummen  -  wand- en vloerwerk

    Sinds enkele jaren vervaardigt Marliz Frencken zeer originele en uitgesproken sculpturen. Haar ‘poppen’, aangekleed met alledaagse producten als parfumflesjes en luciferdoosjes, verbeelden glitter, opsmuk en schoonheid over de top. De beelden zijn kleurrijk, expressief, prettig gestoord en energiek. De vrouwfiguur, soms elegant, soms surrealistisch uitgebeeld, is de drager van de theatrale handeling.

    Marliz_Frencken_woman_with_rose
    Marliz Frencken  -  4711 woman with rose

    De sfeer en de artistieke strekking van de beelden van Marliz Frencken en de installaties van Suzan Drummen vormen een verrassend commentaar op hedendaagse schoonheid en zinnelijkheid.

    Klik hier voor de flyer van Beyond Beauty.

    AIRlogowintwergloedAIR Besiendershuis Nijmegen

    Suzan Drummen zal tijdens de opbouw van haar werk een maand in het 16e eeuwse Besiendershuis aan de Waalkade in Nijmegen verblijven. Dit in het kader van het culturele initiatief ‘Artist in Residence (AIR) Besiendershuis'. www.airbesiendershuis.nl Het Air Besiendershuis maakte een timelapse van de opbouw van de tentoonstelling van Suzan Drummen.

     

     

    leadbeeld1

    Ben Joosten (1931) begon zijn leven in de kunst als bronsgieter. Hij was van 1957 tot 1971 medefirmant van Bronsgieterij A Cire Perdue. Fa. M.N.R. Joosten was destijds een van de grote bronsgieterijen, waar een belangrijk deel van de Nederlandse beeldhouwkunst uit de jaren zestig gestalte kreeg.

    Na de ontmanteling van de gieterij ontpopt Ben Joosten zich als een gepassioneerd kunstorganisator. Hij was onder meer initiatiefnemer van Beelden op de Berg, een destijds regelmatig terugkerende beeldententoonstelling in Wageningen.
    Ben Joosten woont en werkt in het Gelderse Dodewaard.

     

    ErikSepLowTechSocietyLow Tech Society

    Met lichte spot becommentarieert Erik Sep de moderne innovatie maatschappij en creëert een ‘low tech society’. Zijn geconstrueerde modelwereld weerspiegelt de problematiek van de moderne stedenbouw met een ongekend oog voor detail. Zijn miniatuursteden kennen graffiti en verval, maar ook prachtige nieuwbouw. De onbewoonde samenleving van Erik Sep is nooit af, maar een steeds voortdurend ‘work in progress’. Wat te zien is, is een tussenfase. In Seps parallelle wereld wordt constant geconstrueerd, afgebroken en opnieuw uitgevonden. De stad kent verloedering, of breidt juist uit. Óók in de tentoonstelling, waar de kunstenaar zelf gedurende de loop van de tentoonstelling geregeld aan het werk zal zijn in zijn werkplaats. Boven op de werkplaats wordt een korte documentaire getoond over Sep en zijn werk van de hand van Jiri van Dalen.

    Als een toerist op een sightseeing tour voert de tentoonstelling u langs hoogtepunten van bouwtechniek, materiaalvirtuositeit en architectonische fantasieconstructies. Vanaf het dak van de werkplaats van de kunstenaar is Low Tech Society vanuit de lucht te bekijken. Via een bestuurbare cameratrein kunt u door de stad rijden en door ruiten van de gebouwen naar binnen kijken.

    Op 4 november was Erik Sep te beluisteren in het VPRO programma De Avonden. Klik hier om deze reportage te beluisteren.

    Een voorproefje van de documentaire over Erik Sep die in de tentoonstelling te zien is. De film is gemaakt door Jiri van Dalen.

     

    Een impressie van de beelden die de cameratrein maakt. Bezoekers kunnen de camera zelf bedienen:

     

    Kastje_Atlas_van_Druijnen_albums                                                  

    Museum Het Valkhof bezit een kastje met een bijzondere inhoud. In zeventien grote platenalbums zijn meer dan 3.000 prenten verzameld. Samen geven ze een beeld van de geschiedenis van Nederland. De prenten zijn bijeengebracht door de Nijmeegse wijnhandelaar Jan Willem van Druijnen (1790-1854) en zijn zoon Gerrit (1825-1876). Ze volgen in hun verzameling de Vaderlandsche historie van Jan Wagenaar, die in de achttiende eeuw de geschiedenis van Nederland vanaf de Germanen tot in zijn eigen tijd beschreef. Vanaf 18 november kunt u een mooie selectie van deze prenten bezichtigen in de tentoonstelling ‘Geschiedenis in beeld:
    Atlas Van Druijnen’.
    Tot en met 29 januari is deze te zien
    in het prentenkabinet van Museum Het Valkhof.

    Afbeelding rechts: Kastje met de Atlas Van Druijnen, collectie Museum Het Valkhof.

    Vader en zoon Van Druijnen hebben afbeeldingen gezocht bij de opvallendste momenten in dit meer dan twintig delen tellende werk. En vervolgens hebben ze de geschiedenis doorgetrokken tot in hun eigen tijd. De gekozen prenten geven een mooi beeld van de brede verzameling van Van Druijnen. We volgen met hen de geschiedenis van Nederland: de eerste prent geeft een beeld van het leven bij de Bataven (in de achttiende eeuw gefantaseerd door Cornelis Pronk) en via onder meer een lansdrager van Hendrick Goltzius (1558-1617) en een vuurwerkprent van
    Romeyn de Hooghe (1645-1708) komen we uit bij een pamflet over de heldendood van Jan van Speijk in 1831.

    Kroniek over Nijmegen
    Vader en zoon Van Druijnen zijn niet alleen verzamelaar van prenten, maar ook van wetenswaardigheden over het leven in Nijmegen. Jan Willem van Druijnen start in 1819 met het optekenen van de bijzondere gebeurtenissen in zijn stad. Hij staat hiermee in een traditie, die in de zestiende eeuw is gestart door vader en zoon Johannes Smetius. Wanneer Jan Willem in 1854 overlijdt, neemt zoon Gerrit het bijhouden van de kroniek over  en zet dit voort tot in 1859.

    Vanuit het Regionaal Archief Nijmegen naar Museum Het Valkhof
    Het handschrift van deze kroniek wordt bewaard in het Regionaal Archief Nijmegen en is nu ook in de tentoonstelling van Museum Het Valkhof te zien. De tekst is bezorgd en ingeleid door A. Bosch, A.E.M. Janssen en A.T.S. Wolters-van der Werff  en verschijnt op 17 november onder de titel: Leven aan de Waal of Vervolg der Kronijk van Nijmegen 1819-1854 (Uitgeverij Vantilt, 2011).

    De tentoonstelling ‘Geschiedenis in beeld: Atlas Van Druijnen’ is van 18 november tot en met 29 januari 2012 te bezichtigen in het prentenkabinet van Museum Het Valkhof.

    Moord_op_Willem_van_Oranje                                                                        


     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Albumblad uit de Atlas Van Druijnen met
    verdubbelde prenten over de moord op Willem Van Oranje,
    collectie Museum Het Valkhof.

    AfficheWaalbrugfeestenWimvanWoerkom

    Tentoonstelling 'Kees Ivens en de Waalbrug 1905-1936' besteedt veel aandacht aan de initiatiefnemer van de bouw van de Waalbrug: Kees Ivens. Ontwerpschetsen, bouwtekeningen en foto's laten u herbeleven wat de Nijmegenaren destijds gevoeld moeten hebben: trots en hoop op betere tijden.

    Lees meer...

    leadbeeld als jpg klein

    Tot en met 4 oktober kunt u in Museum Het Valkhof kijken naar de tentoonstelling ‘Zomerzalen’. In vier zalen staan vier kunstenaars centraal die het afgelopen jaar een speciale band hadden of hebben gekregen met Museum Het Valkhof: Titus Nolte schonk 11 panelen, begenadigd amateurfotograaf Lex Harm liet een deel van zijn vermogen aan het museum na en een ijsmachine van Woody van Amen werd gerestaureerd. Ook het vroege werk van de onlangs overleden Ad Gerritsen verdient een eigen ‘zomerzaal’. Kortom een bijzondere tentoonstelling van een bont gezelschap moderne kunstenaars met elk hun eigen, unieke signatuur.

    Titus Nolte (1955)
    Titus Nolte maakte elf panelen die zijn geïnspireerd op de legendarische film ‘The Spanish Earth’ van Joris Ivens. Ivens trok in 1937 voor deze film naar het front van de Spaanse burgeroorlog. De film laat authentieke beelden zien van o.a. soldaten, granaatinslagen en loopgraven. Nolte heeft stills van elf soldaten uit de film bewerkt en via schilder- en zeefdruktechniek op aluminimumplaat gezet. Deze bijzondere serie ‘Ivens Stills / Spanish Earth’ (1999) heeft hij onlangs geschonken aan Museum Het Valkhof.

    Lex Harm (1957 - 2015)
    Lex Harm was als wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan NXP Semiconductors. Eind 2014 kreeg hij te horen dat hij ongeneeslijk ziek was. Vanwege zijn grote passie voor musea en kunst besloot hij een groot deel van zijn vermogen na te laten aan Museum Het Valkhof. Harm was ook een begenadigd amateurfotograaf. ‘Zomerzalen’ toont zijn fotografisch werk en een film waarin hij zijn visie op de geschiedenis van kunst vastlegde. Symbolen en een universeel begrip van schoonheid spelen hierin een belangrijke rol.

    Woody van Amen (1936)
    Eind jaren zestig maakt Woody van Amen een aantal installaties die zelf ijs maken. Aan één van de ‘ijsmachines’ in de verzameling van Museum Het Valkhof was een technisch mankement. Recent is het gelukt om het probleem op te lossen en dat is een mooie aanleiding om juist deze werken, aangevuld met ander werk van zijn hand, in de zomer te laten zien.

    Ad Gerritsen (1940 - 2015)
    In april van dit jaar overleed op 75-jarige leeftijd de Arnhemse kunstenaar Ad Gerritsen. Gerritsen liet zich inspireren door het dagelijks leven. Hij was geïnteresseerd  in menselijk gedrag en de waarneming en interpretatie daarvan door anderen. ‘Zomerzalen’ laat een selectie van vroege werken van Gerritsen zien, waarin de zomer doorschemert. De figuren nodigen uit tot eigen interpretatie.

    ‘Zomerzalen’ met werk van Titus Nolte, Lex Harm, Woody van Amen en Ad Gerritsen is tot en met 4 oktober te zien in Museum Het Valkhof in Nijmegen. 

    zoekennaarmariken-webStap in het wonderlijke verhaal van Mariken van Nieumeghen
    Stap deze zomer in het beroemde, middeleeuwse verhaal van Mariken van Nieumeghen! Hoofdpersonen zijn het goedgelovige meisje Mariken en de duivel Moenen. In de wonderlijke wereld van de kindertentoonstelling Zoeken naar Mariken lijkt het alsof je in een levensgroot prentenboek stapt, waarvan de pagina's zijn uitvergroot tot grote kijkdozen. Hier kun je doorheen lopen of kun je naar binnen gluren.

    Je start in een atelier waar je schetsen van de hoofdpersonen ziet hangen. Daarna loop je via een gangenstelsel door het verhaal van Mariken. Zo sta je plotseling op de Grote Markt in Nijmegen tussen de marktkooplui die hun waren proberen te verkopen. In magische kijkdozen zie je hoe Mariken de duivel Moenen ontmoet en verliefd op hem wordt. Verder lopend bevind je je opeens in een rumoerig café in Antwerpen met heel bijzondere gasten.

    Je krijgt ook een vragen- en vriendenboekje mee dat je kunt gebruiken tijdens je zoektocht naar Mariken. De laatste pagina’s van het boekje kun je thuis gebruiken als vriendenboekje waarin je vriendjes en vriendinnetjes hun persoonlijke ervaringen kunnen schrijven. Zo maak je net als Mariken je eigen boekje! Zoeken naar Mariken is ontwikkeld door ontwerper en illustrator Marga van den Heuvel en is gebaseerd op haar gelijknamige kinderboek. Het boek Zoeken naar Mariken vertelt het verhaal van Mariken van Nieumeghen in prenten. Het is een beeldreis in dagboekvorm. Met kleine handgeschreven teksten, overwegingen, schetsen en illustraties vertelt Mariken zelf haar beleving van haar wonderlijke avonturen met Moenen.

    Zoeken naar Mariken is geschikt voor jongens en meisjes vanaf 10 jaar. Sommige kinderen kunnen de tentoonstelling als spannend of eng ervaren.

    Prentenboek Zoeken naar Mariken; idee, tekst & illustraties: Marga van den Heuvel, Nijmegen; 96 pagina’s; prijs 19,95 Euro. Verkrijgbaar in de museumwinkel van Museum Het Valkhof. Voor meer informatie over dit project kunt u kijken op www.zoekennaarmariken.wordpress.com.

    Een impressie van Zoeken naar Mariken:


    In Het Huis van Nijmeegse Geschiedenis is tot en met 28 augustus de expostie Duivelsdrama Mariken te zien. Klik hier voor meer informatie.

    SomethingItalianKleinDe verbeelding van het rivierenlandschap

    Beeldend kunstenaar Harrie Gerritz legt zich al meer dan veertig jaar toe op het weergeven van zijn favoriete landschap: het rivierenlandschap. Wolken boven boomformaties, boeren hekwerken en kerkgebouwen vormen het hoofdmotief in zijn werk. Opvallend is het uitbundige kleurgebruik, dat een zomerse sfeer oproept. Op geheel eigen wijze zet Harrie Gerritz de klassieke Hollandse landschapskunst voort. Museum Het Valkhof presenteert van 28 mei t/m 7 augustus 2011 een unieke overzichtstentoonstelling van zijn schilderijen, sculpturen en grafiek.

    Het karakteristieke land van Maas en Waal, met krachtig oprijzende kerktorens, verkavelde weilanden en rivieroevers vormt al lang een belangrijke inspiratiebron voor Harrie Gerritz. Het landschap blijft hem dierbaar, maar in de loop der jaren is het vertrouwde domein steeds meer een landschap in gedachten geworden. Concrete aanknopingspunten zijn verdwenen, er is geen duidelijke herkenbaarheid meer. De kunstenaar geeft een gevoelssfeer weer, die getuigt van belevenissen en herinneringen aan een geliefde landstreek.

    In de gestileerde beeldtaal van Harrie Gerritz staat de beleving van zijn favoriete landschap centraal. De contouren van een geïsoleerd kerkgebouw, een versterkte toren, een hekwerk of een boerenschuur blijven bijna zichtbaar, meestal neergezet in heldere, expressieve kleuren.

     

    SculpturenKleinTegenwoordig heeft de kunstenaar genoeg aan enkele summier aangeduide horizontale en verticale lijnen, of alleen maar een paar strepen en vlakken. “Mijn werk is steeds abstracter geworden. Ik hoef niet meer naar buiten te gaan om het landschap te bekijken. Ik werk steeds meer met de herinneringen uit het landschap. In het atelier verwerk ik de tekens tot compositie, en het licht, het seizoen gaat er overheen”, aldus Harrie Gerritz..

    Behalve een overzicht van zijn schilderijen, gouaches en grafiek realiseert de kunstenaar een bijzondere installatie. De nog zelden tentoongestelde - eveneens sterk door het rivierenlandschap geïnspireerde - sculpturen van Harrie Gerritz worden getoond in samenspel met de videokunst van de kunstenaars Jürgen Chill en Gunnar Sandmann. De combinatie van kunstvormen levert een symbiose van beeld en geluid op waarin natuurelementen een hoofdrol spelen.


    In de overzichtstentoonstelling is ook de documentaire 'Het Thuisland van Harrie Gerritz' van Lucy Besson te zien.