noord-zijde.jpg

random image default10

29 september 2012 t/m 27 januari 2013 - Prentenkabinet

seventies in nijmegen2Tom Küsters (1943-2008), woonachtig in Nijmegen, Amsterdam en later Groesbeek, was een geëngageerd kunstenaar die twee grote thema’s in zijn leven en kunst tot uitdrukking heeft gebracht: wereldpolitiek en sport. Vanaf de jaren zestig heeft hij zeefdrukken vervaardigd over de cultuur, de verzets-bewegingen en de conflicten in Vietnam, China, Cambodja, Congo, Palestina en Zuid-Afrika. Hij reisde over de hele wereld om zich in woord en daad in te zetten voor een betere wereld.

Hij was een gedreven sportman, die als amateurwielrenner ver is gekomen. Ook als marathonloper en lange afstandschaatser heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend. In zijn grafiek heeft hij het uithoudingsvermogen van genoemde sporten op originele wijze verbeeld. Bijvoorbeeld een grootformaat zeefdruk Marathon, waarbij het verloop van de tocht in een sequentie van meer dan 100 beelden is weergegeven.

De prenten zijn met hun politieke lading vervaardigd in een kleurrijk patroon. De figuratie is helder en invoelbaar, ja zelfs promotioneel van toon. De kunstenaar speelt met de verbeelding van de positieve propaganda die destijds in linkse kring gewild was. Het zonder commentaar in beeld brengen van politieke leiders en dictators in hun geliefde ambiance levert unieke tijdsbeelden op. Afhankelijk van je eigen kennis en stellingname komt de voorstelling tot leven. In het gebruik van gekleurde rasters en reclameachtige beeldcitaten is de invloed van de pop art-beweging en de stripcultuur goed voelbaar.

Deze expositie in het Prentenkabinet zal bestaan uit circa 15 zeefdrukken, aangevuld met 8 affiches die Tom Küsters voor het actiewezen heeft vervaardigd. Daarnaast wordt een documentatie getoond over het leven en werk van Tom Küsters.

Zie ook .http://tom-kusters.nl

 

Martial Raysse - portrait de Mme RaysseMuseum Het Valkhof heeft één van de grootste Nederlandse Pop Art collecties in ons land. In 2003 toonde het museum een overzichtstentoonstelling van Pop Art in Nederland. De collectie is de afgelopen jaren substantieel gegroeid met een meer internationale oriëntatie. Nu is het tijd om breder te kijken. Daarom presenteerde het museum van 8 september 2012 t/m 6 januari 2013 de tentoonstelling Pop Art in Europa. De tentoonstelling toonde een ruime selectie van unieke kunstwerken uit onder meer Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal en België waarvan sommige voor het eerst te zien waren in Nederland.

Europese Pop Art werd tot voorkort vrijwel altijd belicht in de schaduw van of naast de Amerikaanse Pop Art. Met de toenemende aandacht voor Pop Art in de afgelopen jaren valt op dat het besef van het belang van de Europese Pop Art lijkt te groeien. Nu ontstaat een groter bewustzijn van de waarde van Pop Art in Europa als zelfstandige stroming met een stilistisch en inhoudelijk geheel eigen ontwikkeling.

De tentoonstelling Pop Art in Europa werd ruimtelijk vormgegeven door ontwerper én ervaringsdeskundige op het gebied van Pop Art én de jaren '60 Swip Stolk, met wie Museum Het Valkhof in 2009 al eerder succesvol samenwerkte in de tentoonstelling Jan Jansen & Swip Stolk. Swip Stolk ontwierp ook de tweetalige publicatie Pop Art in Europa, die in samenwerking met uitgeverij WBooks verscheen.

Ter introductie op de tentoonstelling werd de documentaire ‘It’s In The Air’ - Seven Artists in the Age of Pop Art, van onafhankelijk filmmaakster Els Dinnissen getoond, waarin diepte-interviews met nog in leven zijnde Pop Art-kunstenaars te zien zijn.

indisch leger STV

In de zomer van 2012 vindt het festival Gelegerd in Gelderland plaats. Museum Het Valkhof sluit aan met een kleine tentoonstelling over de Koloniale Reserve - Een vergeten korps.

Een beetje weggestopt en vergeten zijn ze, de manschappen van de Koloniale Reserve die vanuit Nijmegen-Oost vertrokken naar Nederlands-Indië. Hun geschiedenis is echter kleurrijk en vol mooie verhalen. Begin juni verscheen bij uitgeverij Vantilt Het vergeten korps. De geschiedenis van de Koloniale Reserve door Clemens Verhoeven. Het boek vormt het uitgangspunt voor verschillende tentoonstellingen, waaronder een presentatie van de mooiste beelden van het Korps in het prentenkabinet van Museum Het Valkhof. Veel van het materiaal is voor de publicatie herontdekt en wordt voor het eerst getoond.
Bezoek ook de exposities in Museum Bronbeek en Stadsmuseum Harderwijk.

 

TekenKunstvoorkantkleinKruip in de huid van een kunstenaar en teken op de muren van het museum!
Deze zomer sluit Museum Het Valkhof aan bij The Campaign For Drawing met het tekenproject Teken Kunst!
Houd jij van tekenen? Dan moet je deze zomer zeker een bezoekje brengen aan Museum Het Valkhof. In de tentoonstelling Teken Kunst! kan je naast kijken naar kunst, ook zelf kunst maken. Tekenen op de muur mag thuis niet, maar in het museum wel! Teken verder waar het kunstwerk ophoudt of fantaseer er zelf lekker op los.

Elke zondag een masterclass 
Iedere zondag kan je van 14.00 tot 16.00 uur meedoen met een masterclass, waarin echte kunstenaars jou de kneepjes van het vak bijbrengen. Ze gaan dieper in op het materiaalgebruik en de techniek van één bepaald schilderij en filosoferen er graag met je over! Wil je met meer dan 10 mensen komen? Meld je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Van 11 juli t/m 22 juli en van 27 juli t/m 5 augustus bel je met 024 - 360 88 05 om je aan te melden.. 

Juli
1 juli     Rinke Nijburg over het werk Green Apples
8 juli    Jan-Wieger van den Berg over Pyke Koch
15 juli   Karin Elferink over Elspeth Diederix
22 juli   Raymon van Vught over het werk Treurende hond
29 juli   Mariës Hendriks over Gezicht op het Valkhof

Augustus
5 augustus     Rinke Nijburg over Ansuya Blom
12 augustus   Raymon van Vught over Berend Strik
19 augustus   Mariës Hendriks over Teun Hocks
26 augustus   Rinke Nijburg over het werk Raadsel van Nijmegen

September
2 september  Jan-Wieger van den Berg over Paul Klemann 

Neem je ouders, opa’s en oma’s, ooms en tantes, broertjes en zusjes, neefjes en nichtjes en al je vriendjes en vriendinnetjes mee naar Teken Kunst! in Museum Het Valkhof, dan kan je tegen iedereen zeggen dat jouw tekening in het museum hangt. Voor iedereen van 1 tot 101 jaar, want iedereen kan tekenen!

Hieronder een impressie van de masterclass van Mariës Hendriks op 29 juli: 

IMG 3739   IMG 3741

IMG 3753  IMG 3754

 

Slideshow van het eindresultaat:

DSC_0773
DSC_0773
  • DSC_0813
  • DSC_0811
  • DSC_0810
  • DSC_0808
  • DSC_0805
  • DSC_0792
  • DSC_0789
  • DSC_0788
  • DSC_0787
  • DSC_0786
  • DSC_0785
  • DSC_0784
  • DSC_0783
  • DSC_0782
  • DSC_0781
  • DSC_0780
  • DSC_0779
  • DSC_0778
  • DSC_0777
  • DSC_0776
  • DSC_0775
  • DSC_0774
  • DSC_0773
  •  

    1 Le Gac TvdH20100510 055Museum Het Valkhof toont een klein gedeelte van de kunstcollectie van het UMC St. Radboud. Een belangrijk onderdeel van deze collectie vormt een groot aantal Franse werken. De tentoonstelling 'The French Connection' omvat tien van deze werken, aangevuld met bijpassend werk van drie Franse
    kunstenaars, in bruikleen van openbare Franse collecties, waaronder het Centre Pompidou. De kunst gaat een dialoog aan met de geneeskunde in al haar dimensies: patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek.

    Exposerende kunstenaars: Jean-Michel Alberola, Vincent Corpet, Gérard Garouste, Jean Le Gac, Ernest Pignon-Ernest, Eric Poitevin, Catherine Poncin, François Rouan, Georges Rousse, Samuel Rousseau, Alain Séchas, Pierrick Sorin, Carmelo Zagari.

     

    Parfum en cosmetica, spiegels en kapsels en met edelstenen ingelegde sieraden van goud en zilver. Jezelf mooi maken is niet alleen van deze tijd maar deed men ook in de oudheid al. Veel schoonheidsrituelen zijn zelfs onveranderd gebleven.

    De tentoonstelling 'Waarom godinnen zo mooi zijn' neemt u mee op een reis langs de aspecten van liefde en schoonheid in de oude culturen van de Egyptenaren, Romeinen, Grieken en het Nabije Oosten. Neem een kijkje in de beautycase van Aphrodite, de godin van de liefde en schoonheid. Maak kennis met de schoonheidsrituelen van de oudheid. Ontdek de middelen die vrouwen hadden om zichzelf mooi en aantrekkelijk te maken. In een speciaal ingerichte ruimte kunt u kennismaken met de schoonheidsidealen van nu en hoe ze beïnvloed zijn door de idealen uit de oudheid.

    Bezoek de tentoonstelling en kom er achter waarom godinnen zo mooi zijn.

    Alles voor de liefde

    Uit archeologische vondsten en antieke teksten blijkt dat zalven, crèmes, make-up en parfums in alle antieke culturen op grote schaal werden toegepast. Met oogschaduw, rouge en lippoeder werden ogen, wangen en lippen verfraaid en werd indruk gemaakt op potentiële huwelijkspartners. Olie en parfum spelen een belangrijke rol bij de huwelijksrituelen: het verhoogde de verleidingskracht van de jonggehuwden en droeg bij tot de feestsfeer.  

    Tot in het hiernamaals

    Cosmetische producten waren in de oudheid niet alleen bestemd voor de levenden. Wanneer iemand stierf, werd het lichaam verzorgd met olie of zalf en met reukmiddelen, die ook tijdens de begrafenisplechtigheid een belangrijke rol speelden. In Egypte probeerde men zelfs het lichaam door mummificatie voor verval te behoeden. De Grieken gaven de doden vaak parfumvazen mee in het graf.

    De tentoonstelling is ontwikkeld in samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie. Deze is te verkrijgen in de museumwinkel voor €5,.

    Schoonheid toen, inspiratie voor nu

    Venus gephotoshopt
    In een speciaal ingerichte ruimte zijn 5 werken van de Italiaanse kunstenaar Anna Utopia Giordano te zien. Giordano heeft bekende afbeeldingen van Venus met Photoshop aangepast aan de hedendaagse schoonheidsidealen. Hun vetplooitjes zijn verdwenen, hun heupen iets slanker en de borsten een paar cups groter. De kunstenaar wil ons na laten denken over de invloed van Photoshop op het vrouwbeeld en het huidige slankheidsideaal. Lees meer over de werken in het persbericht.

     

    DSC_0530
    DSC_0530
  • DSC_0530
  • DSC_0125
  • DSC_0533
  • DSC_0534
  • DSC_0176
  • DSC_0557
  • DSC_0556
  • DSC_0552
  • DSC_0179
  • DSC_0566
  • DSC_0178
  •  

     

    Suzan Drummen verrast met haar unieke glazen vloer- en wandinstallaties. Het zijn een soort ‘liggende schilderijen’ die zijn samengesteld uit kristal, verchroomd metaal, edelstenen, spiegels en optisch glas. Deze worden gecombineerd met wandwerken die overwegend geschilderd zijn. Van een afstand oogt het geheel helder en overzichtelijk, van dichtbij raken de ogen door de vele details en visuele prikkels gedesoriënteerd. Drummen tast de grenzen af van schoonheid en bekoring: wanneer is een beeld, een installatie verleidelijk of overrompelend?

    wand_en_vloerwerk_suzan_drummen
    Suzan Drummen  -  wand- en vloerwerk

    Sinds enkele jaren vervaardigt Marliz Frencken zeer originele en uitgesproken sculpturen. Haar ‘poppen’, aangekleed met alledaagse producten als parfumflesjes en luciferdoosjes, verbeelden glitter, opsmuk en schoonheid over de top. De beelden zijn kleurrijk, expressief, prettig gestoord en energiek. De vrouwfiguur, soms elegant, soms surrealistisch uitgebeeld, is de drager van de theatrale handeling.

    Marliz_Frencken_woman_with_rose
    Marliz Frencken  -  4711 woman with rose

    De sfeer en de artistieke strekking van de beelden van Marliz Frencken en de installaties van Suzan Drummen vormen een verrassend commentaar op hedendaagse schoonheid en zinnelijkheid.

    Klik hier voor de flyer van Beyond Beauty.

    AIRlogowintwergloedAIR Besiendershuis Nijmegen

    Suzan Drummen zal tijdens de opbouw van haar werk een maand in het 16e eeuwse Besiendershuis aan de Waalkade in Nijmegen verblijven. Dit in het kader van het culturele initiatief ‘Artist in Residence (AIR) Besiendershuis'. www.airbesiendershuis.nl Het Air Besiendershuis maakte een timelapse van de opbouw van de tentoonstelling van Suzan Drummen.

     

     

    leadbeeld1

    Ben Joosten (1931) begon zijn leven in de kunst als bronsgieter. Hij was van 1957 tot 1971 medefirmant van Bronsgieterij A Cire Perdue. Fa. M.N.R. Joosten was destijds een van de grote bronsgieterijen, waar een belangrijk deel van de Nederlandse beeldhouwkunst uit de jaren zestig gestalte kreeg.

    Na de ontmanteling van de gieterij ontpopt Ben Joosten zich als een gepassioneerd kunstorganisator. Hij was onder meer initiatiefnemer van Beelden op de Berg, een destijds regelmatig terugkerende beeldententoonstelling in Wageningen.
    Ben Joosten woont en werkt in het Gelderse Dodewaard.

     

    ErikSepLowTechSocietyLow Tech Society

    Met lichte spot becommentarieert Erik Sep de moderne innovatie maatschappij en creëert een ‘low tech society’. Zijn geconstrueerde modelwereld weerspiegelt de problematiek van de moderne stedenbouw met een ongekend oog voor detail. Zijn miniatuursteden kennen graffiti en verval, maar ook prachtige nieuwbouw. De onbewoonde samenleving van Erik Sep is nooit af, maar een steeds voortdurend ‘work in progress’. Wat te zien is, is een tussenfase. In Seps parallelle wereld wordt constant geconstrueerd, afgebroken en opnieuw uitgevonden. De stad kent verloedering, of breidt juist uit. Óók in de tentoonstelling, waar de kunstenaar zelf gedurende de loop van de tentoonstelling geregeld aan het werk zal zijn in zijn werkplaats. Boven op de werkplaats wordt een korte documentaire getoond over Sep en zijn werk van de hand van Jiri van Dalen.

    Als een toerist op een sightseeing tour voert de tentoonstelling u langs hoogtepunten van bouwtechniek, materiaalvirtuositeit en architectonische fantasieconstructies. Vanaf het dak van de werkplaats van de kunstenaar is Low Tech Society vanuit de lucht te bekijken. Via een bestuurbare cameratrein kunt u door de stad rijden en door ruiten van de gebouwen naar binnen kijken.

    Op 4 november was Erik Sep te beluisteren in het VPRO programma De Avonden. Klik hier om deze reportage te beluisteren.

    Een voorproefje van de documentaire over Erik Sep die in de tentoonstelling te zien is. De film is gemaakt door Jiri van Dalen.

     

    Een impressie van de beelden die de cameratrein maakt. Bezoekers kunnen de camera zelf bedienen:

     

    Kastje_Atlas_van_Druijnen_albums                                                  

    Museum Het Valkhof bezit een kastje met een bijzondere inhoud. In zeventien grote platenalbums zijn meer dan 3.000 prenten verzameld. Samen geven ze een beeld van de geschiedenis van Nederland. De prenten zijn bijeengebracht door de Nijmeegse wijnhandelaar Jan Willem van Druijnen (1790-1854) en zijn zoon Gerrit (1825-1876). Ze volgen in hun verzameling de Vaderlandsche historie van Jan Wagenaar, die in de achttiende eeuw de geschiedenis van Nederland vanaf de Germanen tot in zijn eigen tijd beschreef. Vanaf 18 november kunt u een mooie selectie van deze prenten bezichtigen in de tentoonstelling ‘Geschiedenis in beeld:
    Atlas Van Druijnen’.
    Tot en met 29 januari is deze te zien
    in het prentenkabinet van Museum Het Valkhof.

    Afbeelding rechts: Kastje met de Atlas Van Druijnen, collectie Museum Het Valkhof.

    Vader en zoon Van Druijnen hebben afbeeldingen gezocht bij de opvallendste momenten in dit meer dan twintig delen tellende werk. En vervolgens hebben ze de geschiedenis doorgetrokken tot in hun eigen tijd. De gekozen prenten geven een mooi beeld van de brede verzameling van Van Druijnen. We volgen met hen de geschiedenis van Nederland: de eerste prent geeft een beeld van het leven bij de Bataven (in de achttiende eeuw gefantaseerd door Cornelis Pronk) en via onder meer een lansdrager van Hendrick Goltzius (1558-1617) en een vuurwerkprent van
    Romeyn de Hooghe (1645-1708) komen we uit bij een pamflet over de heldendood van Jan van Speijk in 1831.

    Kroniek over Nijmegen
    Vader en zoon Van Druijnen zijn niet alleen verzamelaar van prenten, maar ook van wetenswaardigheden over het leven in Nijmegen. Jan Willem van Druijnen start in 1819 met het optekenen van de bijzondere gebeurtenissen in zijn stad. Hij staat hiermee in een traditie, die in de zestiende eeuw is gestart door vader en zoon Johannes Smetius. Wanneer Jan Willem in 1854 overlijdt, neemt zoon Gerrit het bijhouden van de kroniek over  en zet dit voort tot in 1859.

    Vanuit het Regionaal Archief Nijmegen naar Museum Het Valkhof
    Het handschrift van deze kroniek wordt bewaard in het Regionaal Archief Nijmegen en is nu ook in de tentoonstelling van Museum Het Valkhof te zien. De tekst is bezorgd en ingeleid door A. Bosch, A.E.M. Janssen en A.T.S. Wolters-van der Werff  en verschijnt op 17 november onder de titel: Leven aan de Waal of Vervolg der Kronijk van Nijmegen 1819-1854 (Uitgeverij Vantilt, 2011).

    De tentoonstelling ‘Geschiedenis in beeld: Atlas Van Druijnen’ is van 18 november tot en met 29 januari 2012 te bezichtigen in het prentenkabinet van Museum Het Valkhof.

    Moord_op_Willem_van_Oranje                                                                        


     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Albumblad uit de Atlas Van Druijnen met
    verdubbelde prenten over de moord op Willem Van Oranje,
    collectie Museum Het Valkhof.

    Welkom bij Museum Het Valkhof

    Museum Het Valkhof
    Radboud Universiteit