721T2771.jpg

random image default10

Tangram 1975

Van 11 juni t/m 11 oktober 2016 presenteert Museum Het Valkhof in het prentenkabinet een kleine expositie met reliëfdrukken van de Nijmeegse graficus Harry van Kuyk (Zevenaar 1929 – Nijmegen 2008). Van Kuyk is vermaard om zijn reliëfdrukken. Museum Het Valkhof bezit de grootste museale verzameling van Van Kuyks reliëfdrukken, waarvan 22 werken gepresenteerd worden in de tentoonstelling ‘Wit op wit: reliëfdrukken van Harry van Kuyk’. Daarnaast zijn drie proefdrukken en twee mallen te zien die inzicht geven in de techniek die Van Kuyk gebruikte.

Over Harry van Kuyk
Harry van Kuyk volgde de Grafische School in Amsterdam en werkte als handzetter en ontwerper bij grote drukkerijen en uitgeverijen, waaronder De Gelderlander. Ondertussen schilderde, tekende, etste en fotografeerde hij. In 1965 koos hij voor het kunstenaarschap. In 1969 ontwikkelde Van Kuyk een nieuwe techniek voor de grafische kunst, waarmee hij, in kleine oplage, een extreem reliëf kon drukken in langvezelig papier.

Internationale bekroning
Zijn losse reliëfdrukken en bundelingen in cassettes en kunstenaarsboeken waren een groot succes, zoals Variaties op de Sectio Aurea (1972), Tangram (1975), Landschap (1980) en Bodoni Initiales (1993). Zijn fameuze Groot Abecedarium (1973) werd in 1974 bekroond op de Internationale Grafiekbiënnale van Frechen (West-Duitsland).

Een unieke pers
Voor zijn prenttechniek ontwierp Van Kuyk in 1971 een speciale pers. Een aluminium mal en een vilten contramal worden een uur, onder 60 ton verticale druk, in warm, vochtig grafiekkarton geperst, zonder gebruik van inkt: wit op wit. Het procedé is nog altijd uniek in de beeldende kunst.

Publicatie
In september 2016 is een publicatie over Harry van Kuyk verschenen onder de titel ‘Wit op wit. En zwart. Reliëfdrukken en kunstenaarsboeken.’ Dit boek is in de Museumwinkel te koop.

Afbeelding: Harry van Kuyk, Tangram, 1975, zeefdruk